Seppo Ylä-Herttuala

Seppo Ylä-Herttualalle ESGCT:n merkittävin palkinto geeniterapiatutkimuksesta

Euroopan geeni- ja soluterapiaseura ESGCT on myöntänyt professori Seppo Ylä-Herttualalle Outstanding Achievement Award -palkinnon tunnustuksena hänen pitkästä ja menestyksekkäästä urastaan geeniterapiatutkimuksessa. Kyseessä on merkittävin ESGCT:n myöntämä palkinto.

Palkinto on samalla erittäin merkittävä tunnustus Itä-Suomen yliopiston A. I. Virtanen-instituutissa ja Kuopion yliopistollisessa sairaalassa tehdylle geeniterapian tutkimustyölle, joka on johtanut useisiin kliinisiin potilaskokeisiin sekä joulukuussa 2022 ensimmäisen virtsarakkosyövän hoitoon tarkoitetun geenilääkkeen hyväksyntään kaupalliseen käyttöön USA:ssa.

Outstanding Achievement Award -palkinto luovutettiin Ylä-Herttualalle ESGCT:n vuosikokouksessa Brysselissä 25. lokakuuta.  Ylä-Herttualalle on aiemmin myönnetty myös Yhdysvaltain geeni- ja soluterapiaseuran ASGCT:n vastaava palkinto.

Geenilääkkeiden taustalla on vuosien pitkäjänteinen ja määrätietoinen tutkimustyö, joka on kattanut sekä perustutkimuksen, translationaalisen turvallisuus- ja tehokkuustutkimuksen että varhaisen vaiheen kliiniset potilaskokeet Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Tutkimus- ja kehitystyöhön on osallistunut vuosien varrella suuri joukko tutkijoita ja kliinikoita ja aihepiiristä on valmistunut useita kymmeniä väitöskirjoja.

Laajan kansainvälisen rahoituksen lisäksi Ylä-Herttualan tutkimusryhmällä on keskeinen asema Suomen Akatemian rahoittamassa GeneCellNano -lippulaivahankkeessa, jossa kehitetään seuraavan sukupolven geeni-, solu- ja nanoterapiavalmisteita yhteistyössä Oulun ja Helsingin yliopistojen, Aalto-yliopiston sekä SPR:n Veripalvelun kanssa. Akateemisen tutkimuksen lisäksi Seppo Ylä-Herttualalla on ollut keskeinen rooli tutkimustulosten kaupallistamisessa, josta osoituksena ovat hänen perustamansa yritykset FinVector Oy, Kuopio Center for Gene and Cell Therapy ja Rokote Laboratories Finland. Yritykset työllistävät tällä hetkellä yli 400 korkean teknologian osaajaa geeni- ja soluterapialääkkeiden valmistuksessa ja kliinisessä jatkokehityksessä.

Avainsanat