Snelmmanian pääaula.

Savon Sanomien väitöskirjapalkinto Minna Mykkäselle

Kuopion yliopistollisen sairaalan vs. toimialajohtaja, terveystieteiden tohtori Minna Mykkänen on saanut Savon Sanomien väitöskirjapalkinnon. Mykkäsen väitöskirja Tietorakenteet hoitotietojen käsittelyssä ja potilastiedon toisiokäytössä valmistui vuonna 2019.

Mykkänen kehitti väitöstutkimuksessaan hoitotyön rakenteisen tiedon ensisijaisen ja toisiokäytön mallin, jonka avulla kuvataan, miten rakenteista tietoa tuotetaan ja käytetään terveydenhuollossa. Mallia voidaan käyttää kansalliseen ja kansainväliseen yhteistyöhön yhtenäisten tietorakenteiden käyttämiseksi, vertailutietojen keräämiseksi, näyttöön perustuvan hoitotyön edistämiseksi ja johtamisen tukemiseksi. Lisäksi mallia voidaan hyödyntää uudistettaessa terveydenhuollon tietojärjestelmiä.

Palkitsemisperustelujen mukaan Mykkänen on toiminnassaan pystynyt erinomaisesti hyödyntämään tutkijakoulutustaan käytännön työelämässä, ja hän toteuttaa tutkimusperustaista kehittämistä Pohjois-Savon alueen hyväksi. KYSin vs. toimialajohtajana ja Itä-Suomen yliopiston post doc -tutkijana hän toimii sillanrakentajana hoitotyön ja hoitotyön tiedonhallinnan käytännön kehittämiselle, tutkimukselle ja tutkimusperustaiselle kehittämiselle. Hän tutkii aktiivisesti tietovarantojen hyödyntämistä ja pystyy hyödyntämään tutkimustuloksia työssään ja siten edistämään tutkimustiedon välittymistä käytännön toiminnan tueksi. Lisäksi Mykkänen on osallistunut Pohjois-Savon hyvinvointialueen valmisteluun muun muassa tutkimus- ja innovaatiotoiminnan osalta.

Savon Sanomien väitöskirjapalkinto myönnetään perinteisesti yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tai tietotekniikan sovellusalan ansiokkaalle väitöstutkimukselle yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa. Yhdeksännen kerran luovutettavan palkinnon arvo on 2 000 euroa. Palkinto luovutettiin Mykkäselle 31. lokakuuta.

Minna Mykkäsen väitöskirja on luettavissa verkossa osoitteessa https://erepo.uef.fi/handle/123456789/21249?locale-attribute=fi

Dekaani Sari Rissanen, puh. 040 594 3774, sari.rissanen(at)uef.fi

Vs. toimialajohtaja Minna Mykkänen, minna.mykkanen(at)kys.fi