Dekaani Sari Rissanen, Optian hallituksen puheenjohtaja Antero Savolainen ja toimitusjohtaja Heikki Paasonen sekä rehtori Jukka Mönkkönen yhteiskuvassa.

Säästöpankki Optia tekee 140-vuotisjuhlavuoden kunniaksi 350000 euron suuruisen lahjoituksen Itä-Suomen yliopistolle

Lahjoitus suunnataan yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekuntaan, ja sen avulla tutkitaan, kuinka rahoitus ja talous kytkeytyvät luonnonvarojen kestävään kehitykseen.

Säästöpankki Optia on tehnyt juhlavuoden kunniaksi 350 000 euron lahjoituksen Itä-Suomen yliopistolle. Lahjoitus on osa Säästöpankki Optian syksyn aikana toteutettavaa mittavaa lahjoituskokonaisuutta.

– Vastuullisuusteot ovat Säästöpankkiaatteen ytimessä. Jaamme vuosittain osan tuloksestamme paikallisen hyvinvoinnin ja elinvoiman edistämiseksi. Säästöpankki Optian hallituksen tahtotila on ollut kohdistaa yksi lahjoituksista vaikuttamaan positiivisesti Itä-Suomen yritys- ja elinkeinoelämän tulevaisuuteen. Yliopistokoulutuksen ja -tutkimuksen tukeminen on vaikuttava keino edistää kilpailukykyä ja tulevaisuuden valmiuksia, Säästöpankki Optian hallituksen puheenjohtaja Antero Savolainen kertoo.

Lahjoituksen käytölle määriteltiin yhdessä Itä-Suomen yliopiston kanssa tarkka teema. Lahjoituksen avulla lisätään osaamista ja tutkimusta päivänpolttavaan aiheeseen: kuinka yrityssektorin rahoitus ja talous kytketään luonnonvarojen kestävään kehitykseen.

Itä-Suomen yliopiston rehtori Jukka Mönkkönen taustoittaa teeman tärkeyttä:

– Ympäristön muutos ja luonnonvarojen kestävä käyttö on yksi Itä-Suomen yliopiston tutkimuksen profiilialueista. Kestävän yritystoiminnan mahdollisuuksien tunnistaminen on tulevaisuuden kriittinen kilpailutekijä sekä paikallisesti että kansainvälisesti.

Dekaani Sari Rissanen yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnasta on kiitollinen lahjoituksesta.

– Yritystoiminnassa kasvavana vaateena on ymmärtää kestävän kehityksen eri ulottuvuudet, ja kuinka ne peilaavat rahoitukseen, laskentatoimeen, markkinointiin, yrittäjyyteen, sijoitustoimintaan ja talouteen. Esimerkiksi ekologinen taloustiede täydentää jo perinteistä taloustieteellistä ajattelua huomioiden myös luonnonvarat pääomana. Tutkimustietoa tarvitaan esimerkiksi siitä, miten kestävyysseikat vaikuttavat yrityksen kehitykseen, tulokseen ja asemaan. Kestävyysraportointi puolestaan tulee vaatimaan aivan uudenlaista osaamista, kuten kestävyysraporttien varmentamista, sanoo dekaani Rissanen.

Lahjoitus on ajatus suunnata esimerkiksi teemaa edistävän professuurin käynnistämiseen, koulutuksen ja tutkimuksen tehtäviin sekä uusiin koulutuksellisiin avauksiin vuosina 2024–2028.

– Kestävyysteemojen hallinnalla, tutkimisella ja kehityksellä on merkitystä myös ihmisten ja koko tulevien sukupolvien hyvinvointiin. Siksi valitulla lahjoituksen kohdennuksella on myös yhteiskunnallinen merkitys, Säästöpankki Optian toimitusjohtaja Heikki Paasonen kertoo.

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot:

Antero Savolainen, hallituksen puheenjohtaja, Säästöpankki Optia, 0500 279012

Heikki Paasonen, toimitusjohtaja, Säästöpankki Optia, 044 544 9950 tai heikki.paasonen@saastopankki.fi

Jukka Mönkkönen, rehtori, Itä-Suomen yliopisto, jukka.monkkonen@uef.fi, 040 728 8057

Sari Rissanen, Dekaani, yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto, sari.rissanen@uef.fi, 040 5943774