Oppilaat ruokailemassa.

Ruokakasvatuksen mentorointi vahvisti yhteistyötä kunnissa

Lasten ja nuorten ruokatottumusten parantamiseksi tarvitaan moniammatillista yhteistyötä sekä ruokakasvatusta tukevia rakenteita. Ruokakasvatuksen mentori tai sparraaja voi auttaa kunnan ammattilaisia huomaamaan, mihin asioihin kannattaa keskittyä.

Maa- ja metsätalousministeriön rahoittamassa Kokonaisvaltaista ruokakasvatusta varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen -hankkeessa 29 kuntaa Asikkalasta Inariin sai ruokakasvatuksen mentorin yhden toimintavuoden ajaksi Itä-Suomen yliopistosta, Ruokakasvatusyhdistys Ruukusta tai Suomen Sydänliitosta. Mentorin tuella kunnissa muun muassa perustettiin ruokakasvatustyöryhmiä ja lisättiin kirjauksia ruokakasvatuksesta kunnan ohjaaviin asiakirjoihin, kuten opetussuunnitelmaan, varhaiskasvatussuunnitelmaan ja hyvinvointisuunnitelmaan.

Toimintaan osallistuneista kunnista yhteensä 83 päiväkotia ja 52 koulua osallistui lisäksi tiiviimpään yksikkökohtaiseen ruokakasvatuksen mentorointiin. Mentoroinnin aikana kullekin yksikölle räätälöidyt kehittämiskohteet valikoituivat Ruokailun ja ruokakasvatuksen nykytilan arvioinnin pohjalta. Keskeisimmät ruokakasvatuksen toimintamallit olivat Neuvokas perhe ruokakasvatus varhaiskasvatukseen ja Maistuva koulu perusopetukseen.

Ruokakasvatuksen juurtuminen osaksi opetuksen ja kasvatuksen toimintaa vaatii vielä paljon tekemistä ja asenteellista muutosta ruokailun suhteen. Mutta hanke on ollut hyvä lähtölaukaisu toiminnan tiedostamiseen ja kehittämiseen. Kuntaan perustetaan ruokakasvatuksen työryhmä, jonka tehtävä on toiminnan kehittäminen jatkossa.

Palaute mentorointiin osallistuneesta kunnasta