Ihmisiä keskustelemassa.

Reilu peli, orgaaninen dialogi ja tehokas toimintamalli ohjaavat kauppatieteiden tutkijoiden työtä yhteistyötutkimuksissa

Kauppatieteiden tutkijoilla on käytössään kolme strategiaa, kun he tekevät yhteistyötä yritysten ja muiden organisaatioiden kanssa, ilmenee tuoreesta Itä-Suomen yliopistossa tehdystä tutkimuksesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, kuinka tutkijat tekevät tutkimusyhteistyötä liittolaistensa kanssa yhteisen tiedon tuottamiseksi.

Liittolaisten kanssa luodun yhteistyösuhteen arvot ohjasivat tutkimusta. Reilun pelin strategiassa keskeisiä arvoja olivat itsenäisyys ja reiluus ja orgaanisen dialogin strategiassa niitä olivat yhdessä tekeminen ja itsensä toteuttaminen. Tehokkaan toimintamallin strategiassa tärkeitä arvoja olivat tuottavuus ja vaihdanta.

Kansainvälisesti arvostetussa Academy of Management Learning and Education -tutkimusjulkaisussa ilmestyneen artikkelin ovat kirjoittaneet Itä-Suomen yliopiston innovaatiojohtamisen ja Calgaryn yliopiston strategisen johtamisen tutkijat. Aineistot kerättiin haastattelemalla kauppatieteiden tutkijoita Suomessa ja Kanadassa.

– Halusimme tutkia, miten kauppatieteilijät osallistavat yrityksiä ja muita organisaatioita tutkimuksiinsa. Tuloksistamme selviää, että myös opiskelijat koettiin tärkeiksi tutkimuksen liittolaisiksi, toteaa yliopistotutkija Tero Montonen.

Aiemmassa tutkimuksessa on keskitytty siihen, minkälaista tietoa kauppatieteellisellä tutkimuksella tuotetaan ja kenelle. – Me tarkastelimme myös sitä, keiden kanssa ja miksi tietoa tuotetaan, Montonen sanoo.

Reilun pelin strategiassa tutkijalla ja yhteistyökumppanilla on selkeät roolit ja vastuut. Tutkija tarjoaa tuloksensa yhteistyöorganisaatiolle, mutta ei pyri neuvomaan, miten tulosten pohjalta toimitaan.

Orgaanisen dialogin strategiassa tutkija ja yhteistyökumppani käyvät jatkuvaa vuoropuhelua, jossa tutkimus ja opetus usein yhdistyvät. Tuloksia tulkitaan yhdessä ja molemmat osapuolet panostavat myös ongelmanratkaisuun.

Tehokkaan toimintamallin strategiassa yhteistyö perustuu vaihtokaupalle. Tutkija tarjoaa yhteistyöorganisaatiolle tämän tarvitsemaa tietoa, jotta saa aineistoa varsinaiseen akateemiseen tutkimukseen.

Kaikissa strategioissa korostuu tutkijoiden tavoite tehdä korkeatasoista tiedettä ja tuottaa laadukkaita julkaisuja.

– Tunnistetut strategiat ovat ideaalityyppejä, joita tutkija voi vaihdella eri projekteissa. Osa tutkimukseen osallistuneista kuitenkin suosi vain yhtä strategiaa, Montonen kertoo.

Yliopistotutkija Tero Montonen, Itä-Suomen yliopisto, kauppatieteiden laitos, puh. 040 3552074 tero.montonen(at)uef.fi

Tutkimusartikkeli:
Montonen, T., Eriksson, P. ja Woiceshyn, J. (in press) IT’S NOT A LONELY JOURNEY: RESEARCH COLLABORATION STRATEGIES FOR KNOWLEDGE PRODUCTION WITH ALLIES. Academy of Management Learning and Education