UEFin liput.

Rahoitusta kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden tutkimukseen

Suomen Akatemia on myöntänyt 20 miljoonaa euroa kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden tieteelliseen tutkimukseen. Itä-Suomen yliopisto on mukana kahdessa rahoituksen saaneessa hankkeessa. Tiedon huoltovarmuus kompleksisessa ympäristössä (IRWIN) -hanke sai rahoitusta noin kaksi miljoonaa euroa, josta Itä-Suomen yliopistolle myönnettiin noin 450 000 euroa. IRWINiä johtaa Annukka Jokipii Vaasan yliopistosta, ja Itä-Suomen yliopistosta hankkeessa on mukana lainsäädäntötutkimuksen ja empiirisen oikeustutkimuksen professori Anssi Keinänen. Oikeuden rooli huoltovarmuuden turvaamisessa: kriisipoikkeuksien sisäistäminen järjestelmään (LEXSECURE) -hankkeelle myönnettiin lähes miljoona euroa, josta Itä-Suomen yliopisto sai lähes 300 000 euroa. Hanketta johtaa Jaakko Salminen Turun yliopistosta. Itä-Suomen yliopistosta partnerina on Suomen Akatemian tutkijatohtori Mikko Rajavuori.

Suomen Akatemian tutkimusylijohtajan Riitta Maijalan mukaan tänä vuonna on nähty, kuinka suuri merkitys korkeatasoisella tutkimuksella on kriiseihin varautumisessa ja kriisinaikaisten toimintaratkaisujen kehittämisen tukena.

– Siksi tämä Suomen Akatemian ensimmäinen kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden erityishaku on tärkeä.

Anssi Keinänen, anssi.keinanen(at)uef.fi, p. 050 442 2582
Mikko Rajavuori, mikko.rajavuori(at)uef.fi, p. 044 355 6536

Suomen Akatemian tiedote kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden tutkimusrahoituksista