Miia Kivipelto.

Professori Miia Kivipellolle merkittävä kansainvälinen Ryman-palkinto

• Kuva Fredric Cronberg

Professori Miia Kivipelto on saanut vuoden 2020 Ryman-palkinnon tunnustukseksi tutkimustyöstään.  Kivipelto on tehnyt yli 20 vuoden ajan uraauurtavaa tutkimustyötä muistihäiriöiden, Alzheimerin taudin ja dementian ehkäisyn, diagnostiikan ja hoidon kehittämiseksi. Uuden-Seelannin pääministeri Jacinda Ardern luovutti palkinnon Kivipellolle Aucklandissa 4. joulukuuta pidetyssä palkintotilaisuudessa.

Kansainvälinen 250 000 dollarin Ryman-palkinto myönnetään vuosittain parhaasta työstä ikääntyvien elämänlaadun edistämiseksi. Kyseessä on alan suurin palkinto maailmassa. Palkinnon saaja voidaan valita mistä tahansa maasta. Ryman-palkinto myönnettiin nyt kuudetta kertaa.

COVID-19-pandemian vuoksi Kivipelto pystyi osallistumaan palkintotilaisuuteen vain virtuaalisesti. Kivipellon mukaan merkittävä palkinto on suuri ilonaihe ja kunnianosoitus koko tutkimusryhmälle. – Se lisää entisestään innostusta tähän työhön, joka on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Tutkimus jatkuu pandemiasta huolimatta ja on tuottanut myös hienoja tuloksia.

Kivipelto sai itse kipinän muistisairauksien tutkimukseen hoidettuaan Alzheimerin tautia sairastanutta isoäitiään.

Kivipellon johtama suomalainen FINGER-tutkimus oli maailman ensimmäinen laaja interventiotutkimus, jossa osoitettiin, että monipuolisella elintapaohjelmalla voidaan ehkäistä tiedollisten toimintojen ja toimintakyvyn heikentymistä ikääntyvillä, joilla on kohonnut riski sairastua dementiaan. Nyt hän johtaa kansainvälistä World-Wide FINGERS -verkostoa, joka soveltaa ja optimoi FINGER-tutkimuksen mallia yli 30 maassa.

Vuonna 2006 Kivipelto tutkimusryhmineen kehitti dementian riskimittarin, jota käytetään laajalti sekä ohjaukseen, elämäntapamuutoksiin motivointiin että interventioiden kohdistamiseen niille, joilla on kohonnut riski sairastua dementiaan.

Kivipelto uskoo, että paras apu Alzheimerin tautiin ja dementiaan saadaan panostamalla ehkäisytoimiin, jotka kohdistetaan samanaikaisesti moniin eri riskitekijöihin. – 99,6 prosenttia Alzheimerin tautiin kohdistetuista lääkekehityshankkeista on epäonnistunut eikä markkinoille ole vuoden 2002 jälkeen tullut uusia lääkkeitä. Mitään ihmelääkettä ei olekaan odotettavissa. Oma tutkimuksemme keskittyy sairastumisriskissä olevien tunnistamiseen ja siihen, miten riskitekijöitä voidaan vähentää näillä henkilöillä. Tiedetään, että sairastumisriskin pienentämiseksi on paljon tehtävissä.

Ryman-palkinnon saaja valitaan vuosittain korkeatasoisten ehdokkaiden joukosta. Valinnan tekee kansainvälinen lautakunta, johon kuuluu useiden tieteenalojen asiantuntijoita. Kivipellon valintaa perusteltiin hänen väsymättömällä omistautumisellaan tutkimustyölle ja sen maailmanlaajuisella vaikuttavuudella.

– Palkintolautakunta arvioi, että Kivipelto on aivan omaa luokkaansa. Hänen tutkimuksensa on kansainvälisesti uraauurtavaa, käytännönläheistä ja vaikuttavaa. Hänen tiimissään näiden haasteiden parissa työskentelee sata tutkijaa ja terveydenhuollon ammattilaista. Kollegat kuvailevat Kivipeltoa erittäin ahkeraksi tutkijaksi, joka on täysin omistautunut muistisairauksien tutkimukselle ja ikääntyvien elämän parantamiselle, Ryman-palkinnon johtaja David King toteaa.

Kingin mukaan Kivipelto tuo merkittävästi esille tutkimusalansa tärkeyttä ja toimii esimerkillään myös inspiraationa muille. – Tämä palkinto on kiitos hänen tekemästään työstä ja vie epäilemättä osaltaan tutkimusta eteenpäin.

Miia Kivipelto toimii neurogeriatrian professorina Itä-Suomen yliopiston kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen sekä neurologian yksiköissä. Hänen Nordic-UK Brain Network -tutkimusryhmänsä toimii myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella, Lontoon Imperial Collegessa sekä Ruotsissa Karoliinisessa Instituutissa ja FINGERS Brain Health Institutessa.

Professori Miia Kivipelto, miia.kivipelto (a) ki.se

Lisätietoa Ryman-palkinnosta ja palkinnonsaajista: https://www.rymanhealthcare.co.nz/the-ryman-prize