Sigma nimesi 100 vaikutusvaltaista sairaanhoitajaa Euroopassa

Professori Katri Vehviläinen-Julkunen Sigman Euroopan alueen 100 Kunnianarvoista sairaanhoitajaa -listalla

Kansainvälinen hoitoalan organisaatio Sigma täytti viime vuonna 100 vuotta. Juhlan kunniaksi Euroopan jaostot nimesivät uutiskirjeessään sata hoitotieteen merkittävää eurooppalaista vaikuttajaa kautta aikojen. Professori Katri Vehviläinen-Julkunen Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen laitokselta sai kunnian tulla nimetyksi yhdeksi vaikuttavimmista hoitotieteen ja hoitotyön edistäjistä. Onnittelemme lämpimästi professori Katri Vehviläinen-Julkusta tästä upeasta tunnustuksesta! Professori Vehviläinen-Julkunen on saanut myös Sigman Hall of Fame tunnustuksen vuonna 2017.

Eurooppalaisten vaikuttajien listalta löytyy myös muita suomalaisia, jotka ovat myötävaikuttaneet eurooppalaisen hoitotyön kehittymiseen viime vuosikymmeninä. Ensiksi mainittakoon sairaanhoitajakoulutukseen ja käytännön hoitotyöhön vahvasti vaikuttaneet Venny Snellman ja Sophie Mannerheim. Listalle nimetty Oulun yliopiston emeritaprofessori, ensimmäisenä Suomessa väitellyt hoitotieteen tohtori Maija Hentinen on ollut merkittävässä asemassa suomalaisen hoitotieteen kehittämisessä ja hoitotieteen koulutuksen luomisessa Kuopioon. Samoin Kuopiossa vaikuttanut professori Sirkka Lauri löytyy vaikuttajien listalta. Åbo Akademin pitkäaikainen, nyt jo edesmennyt professori Katie Eriksson ja Turun yliopiston emeritaprofessori Helena Leino-Kilpi ovat jatkaneet edeltäjiensä tärkeää työtä tuoden hoitotieteen tutkimukseen ja opetukseen oman jälkensä. Suomessa hoitotieteen koulutus käynnistyi vuonna 1979 nykyisessä Itä-Suomen, silloisessa Kuopion yliopistossa professori Sirkka Sinkkosen johdolla. Kuopion yliopisto oli ensimmäinen Suomen yliopistoista, joissa hoitotieteen alan koulutus oli mahdollista. Ensimmäinen terveystieteiden tohtori, Maija Hentinen valmistui Kuopiosta vuonna 1984. Keskeisten vaikuttajien listalta löytyy myös dosentti, terveystieteiden tohtori, tulosalueen johtaja (HUS) Raija Kontio. Hän on HUS:in historian ensimmäinen sairaanhoitajataustainen organisaation huippujohtaja. Kontion tutkimus on käsitellyt pakkokeinoja psykiatriassa, palvelujärjestelmiä, käyttäjien osallistamista ja henkilöstön hyvinvointia.

Itä-Suomen yliopiston merkitys hoitotieteen kansainvälistymisen kehittäjänä vahvistui viime vuonna, kun Suomen ensimmäinen Sigma-jaosto, Alpha Beta Nu, perustettiin hoitotieteen laitoksen toimesta. Perustajajäseniä ovat professori Tarja Kvist (TtT), yliopistonlehtori Anu Nurmeksela (TtT), väitöskirjatutkija Saija Sihvola (TtM), akatemiatutkija Marja Härkänen (TtT), yliopistonlehtori, dosentti Tarja Välimäki (TtT), yliopistonlehtori, dosentti Lauri Kuosmanen (TtT), yliopisto-opettaja Tiina Syyrilä (TtT), yliopistotutkija Reeta Lamminpää (TtT) ja yliopistonlehtori Krista Jokiniemi (TtT).

Suomalaiset jatkavat yhteisellä matkalla eurooppalaisten hoitotieteen tekijöiden ja kehittäjien kanssa osana maailmanlaajuista organisaatiota. Sigma yhdistää!

Nimettyjen eurooppalaisten hoitotieteen vaikuttajien listan löydät kokonaisuudessaan European Regionin uutiskirjeestä.