UEF liput lipputangoissa

Professori Jopi Nymanilta ihmisen ja hevosen suhdetta kirjallisuudessa tarkasteleva kirja

Itä-Suomen yliopiston professori Jopi Nymanin uusi tieteellinen teos Equine Fictions: Human–Horse Relationships in Twenty-First Century Writing on ilmestynyt kesäkuussa englantilaisen tiedekustantaja Cambridge Scholars Publishingin toimesta. Tieteellisesti vertaisarvioitu kirja tarkastelee ihmisen ja eläimen välistä affektiivista suhdetta englanninkielisessä kertomakirjallisuudessa ja omaelämäkerroissa. Kirja pohjautuu Itä-Suomen yliopistossa 2011–2015 toteutettuun professorin Nymanin johtamaan ihmisen ja hevosen suhdetta tarkastelleeseen Suomen Akatemian rahoittamaan tutkimushankkeeseen.

Tutkimuksessa tarkastellaan hevosen merkitystä ihmisellä ja eläinsuhdetta niin amerikkalaisessa, brittiläisessä kuin australialaisessa kirjallisuudessa. Tarkasteltaviin kirjailijoihin kuuluu arvostettuja kirjailijoita kuten yhdysvaltalainen Jane Smiley sekä australialainen Gillian Mears, joiden ohella tutkimuksessa tarkastellaan muun muassa Susan Richardsin ja Rupert Isaacsonin omaelämäkerrallisia teoksia sekä 1970-luvun televisiosarja Hevoshoitola Varsanjalan nykyfanien kirjoittamaa nostalgista fanifiktiota. Tutkimuksen mukaan eläinsuhde ei rajaudu vain yksilöiden kokemuksiin. Suhde eläimeen on merkityksellinen niin yksilöiden tasolla ja usein lievittää traumaattisiakin kokemuksia, ja laajemmalla tasolla hevonen toimii selkeästi kansallisen identiteetin ristiriitaisenakin symbolina.

Tutkimus nivoo ihmistieteellistä eläintutkimusta rajojen, liikkuvuuden ja kulttuurien kohtaamisen tutkimusta, joka on yksi Itä-Suomen yliopiston keskeisistä huippututkimusalueista. Englannin kielen ja kulttuuri professori Jopi Nyman on yksi tutkimusalueen johtajista.

Jopi Nyman. Equine Fictions: Human–Horse Relationships in Twenty-First Century Writing Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2019. ISBN 978-1-5275-3226-7. 174 sivua.

Jopi Nyman, jopi.nyman(at)uef.fi, puh. 029 445 2143