Construction site.

Pohjois-Savossa selvitetään miesten työllistymisen edistämistä

Miesten työmarkkinoille kiinnittyminen on huomattavasti haasteellisempaa kuin yleinen työttömyyttä kuvaava tieto antaa olettaa. Juuri käynnistyneessä hankkeessa selvitetään niitä työllistämisen ehtoja, haasteita ja keinoja, joilla miesten työmarkkinoille kiinnittymistä voidaan edistää Pohjois-Savossa. Lisäksi tarkastellaan sitä, miten hankkeessa tuotettua tietoa voidaan hyödyntää myös Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Savossa. Itä-Suomen yliopiston ja Diakonia ammattikorkeakoulun selvityshankkeessa lähdetään liikkeelle työmarkkinoilla vallitsevien sukupuolten välisten erojen tunnistamisesta ja pyritään edistämään miesten työllistymistä.

Miesten ja naisten työttömyysasteessa ei ole havaittavissa olennaista eroa. Lukujen takana on kuitenkin kiinnostavaa vaihtelua. Rakennemuutos koettelee miesvaltaisia aloja voimakkaammin ja vähäistä koulutuspohjaa vaativien työpaikkojen määrä laskee niillä koko ajan. Lisäksi miesten pitkäaikaistyöttömyys on yleisempää kuin naisten, mutta he käyttävät vain kolmasosan työ- ja elinkeinohallinnon tarjoamista tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluista. Miesten työllistymisessä saattaa olla myös alueellisia eroja.

Selvityshankkeessa toteutetaan neljä erillistä kartoitusta. Ensinnäkin mallinnetaan erilaisia miesasiakasryhmiä ja niihin liittyviä työllistymistä edistäviä tekijöitä. Toiseksi tarkastellaan miesten työllistymistä työnantajien näkökulmasta. Kolmanneksi selvitetään työmarkkinoille kiinnittymistä edistäviä työtapoja, ja neljänneksi pohditaan Pohjois-Savossa tuotetun tiedon soveltamista ja hyödynnettävyyttä Pohjois-Karjalan ja Etelä-Savon alueilla.

Neljästä kartoituksesta muodostettavan selvityksen tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa työvoimapalveluissa. 1.12.2019–30.11.2020 toteutettavaa Miesten työmarkkinoille kiinnittymisen edistäminen -hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto.

Sosiaalityön professori, Timo Toikko, puh. 050 524 9708, timo.toikko(at)uef.fi

Projektitutkija, Tiina Ahonen, puh. 050 576 0971, tiinaaho(at)uef.fi