Auroran edessä oleva ulkokäytävä.

Pienyritysluotonannon sääntelyvaihtoehtoja selvittävä tutkimushanke käynnistynyt

Emeritusprofessori Erkki Kontkasen johtama tutkimusryhmä tutkii pienyritysluotonannon sääntelyvaihtoehtoja.  Hankkeessa arvioidaan pienyritysluotonannon sääntelyn tarpeellisuutta ja mahdollisia sääntelyn toteuttamisvaihtoja ja niiden alustavia vaikutuksia. Hankkeen tavoitteena on myös tuottaa tietoa pienyritysten luottomarkkinoista, niillä noudatettavista käytänteistä sekä kansainvälisestä lainsäädäntötilanteesta pienyritysten luottomarkkinoiden ja velkaantumiskehityksen arvioimiseksi.

- Koska pienyritysluotonantoon liittyvää sääntelyä ei tällä hetkellä ole eikä pienyrittäjäsuojalle ole vakiintunutta oikeudellista konseptia, kyse on lainvalmistelunäkökulmasta hyvin perustavanlaatuisesta tietotarpeesta. Tietotarve on erittäin merkityksellinen paitsi yritysten myös rahoitusmarkkinoiden toimivuuden näkökulmasta, Kontkanen kertoo.

Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksen ja kauppatieteiden laitoksen yhteistyönä toteutettava hanke edustaa oikeustieteiden laitoksen tutkimuksellisiin vahvuusalueisiin lukeutuvaa lainsäädäntötutkimusta ja empiiristä oikeustutkimusta. Kauppatieteiden laitos tuo hankkeeseen rahoitusmarkkinoita ja makroekonomiaa sekä taloustiedettä koskevaa osaamista.

Kontkasen johtamaan tutkimusryhmään kuuluvat professori Anssi Keinänen, tutkimusjohtaja Matti Turtiainen ja yliopistonlehtori Jenna Päläs oikeustieteiden laitokselta sekä apulaisprofessori Jani Saastamoinen ja nuorempi tutkija Matias Huhtilainen kauppatieteiden laitokselta.

Hanke on saanut rahoituksen valtioneuvoston kanslian koordinoimasta selvitys- ja tutkimustoiminnasta (VN TEAS). Hanke käynnistyi 1.6.2022 ja se kestää 28.2.2023 saakka.

Emeritusprofessori Erkki Kontkanen (erkki.kontkanen@uef.fi)