Pienhiukkastutkimusta, palvelumuotoilua ja UEF-lähettiläitä

Itä-Suomen yliopisto on tänä vuonna aiempaa näkyvämmin esillä Kontiolahden ampumahiihdon maailmancupissa. SIMO-kontti tarjoilee kisavieraille ajankohtaista tietoa pienhiukkastutkimuksesta, matkailualan opiskelijat ovat mukana kehittämässä tapahtumaan linkittyviä palveluja ja UEF-lähettiläät esittelevät kisatapahtumassa opiskelua Itä-Suomen yliopistossa.

– Yhteistyö yliopiston kanssa on hieno päänavaus ja odotan innolla, mitä se tulevaisuudessa poikii, iloitsee Kontiolahti Biathlonin apulaisjohtaja Sami Leinonen.

Kisapäivinä yleisön keskuudessa liikkuu Itä-Suomen yliopiston matkailualan opiskelijoita, jotka selvittävät kisavieraiden toiveita muun muassa erilaisista oheistapahtumista.

– Meille tämä on ensiarvoisen tärkeää tietoa oheisohjelman ja muun kisatarjonnan kehittämiseksi.

Puun pienpolton vaikutukset kiinnostavat

Vauhdikkaiden kisatapahtumien lomassa kisavierailla on mahdollisuus pujahtaa saunan lämpöön ja tutustua samalla Itä-Suomen yliopistossa tehtävään pienhiukkastutkimukseen. Viime syksynä valmistunut pienpolttosimulaattori SIMO-kontti edustaa uutta pienhiukkasten tutkimustapaa. Kontti oli ensimmäistä kertaa esillä yleisötapahtumassa Kuopiossa syyskuussa järjestetyssä Tieteen päivässä.

– Ihmiset ovat tutkimushankkeestamme erittäin kiinnostuneita. Pienpoltto koskettaa jokaista suomalaista, ja ihmisten kysymykset ovat hyvin käytännönläheisiä. Heitä kiinnostaa muun muassa se, miten puuta pitäisi polttaa ja onko eri puulajeilla merkitystä pienhiukkaspäästöjen kannalta, yliopistotutkija Jarkko Tissari kertoo.

Kontiolahden kisamaisemissa tutkijat tekevät päivittäin oikeita testejä, joten pienpolttosimulaattorin toimintaan pääsee tutustumaan todellisissa olosuhteissa.

– Ekstraa on, että meillä sauna lämpiää jokaisena kisapäivänä, Tissari hymyilee.

SIMO-konttiin pääsee tutustumaan kisojen tapahtuma-alueella.

Opiskelijat mukana kehittämässä tapahtumaa

Kansainvälisen Tourism Marketing and Management -maisteriohjelman opiskelijat ovat kehittäneet ampumahiihtotapahtumaa opintoihinsa kuuluvalla Experience design -kurssilla. Kisajärjestäjät ovat saaneet vinkkejä esimerkiksi tapahtumaviestinnän kehittämiseen ja eri kohderyhmien huomioimiseen.

– Kehittämiskohteina ovat muun muassa olemassa olevan oheispalvelutarjonnan arviointi ja kehittäminen. Opiskelijat ideoivat myös uusia palveluja ja mahdollisuuksia kisa-alueelle, jotta kisavieraat saataisiin viettämään enemmän aikaa tapahtuma-alueella, kertoo kurssin opettaja, yliopistotutkija Henna Konu.

Opiskelijat lisäksi kartoittivat viime vuonna Joensuun seudulta ja Pohjois-Karjalasta Kontiolahden ampumahiihdon maailmancupille mahdollisia yhteistyökumppaneita ja muuta palvelutarjontaa, joita voidaan linkittää tapahtumaan, ja joista voidaan tiedottaa tapahtumakävijöille.

– Yhteistyöstä ovat hyötyneet sekä tapahtumajärjestäjä että opiskelijat. On tärkeää, että opiskelijoiden tekemät harjoitustyöt tuovat hyötyä toimialalle. Opiskelijoita taas motivoi se, että harjoitustöillä on laajempi merkitys, ja he osaltaan voivat auttaa tapahtuman kehittämisessä.

Opiskelijat nähdään myös kisapaikalla, jossa he keräävät aineistoa uusiin ideoihin ja kehittämisehdotuksiin.

– Opiskelijat ovat ottaneet projektin innostuneesti vastaan, Konu iloitsee.

Sami Leinosen mukaan yliopiston ja myös muiden koulutusorganisaatioiden kanssa tehtävä tiivis yhteistyö avaa kisajärjestäjille paljon uusia mahdollisuuksia.

– Yhteistyö ei hyödytä ainoastaan järjestävää seuraa Kontiolahden Urheilijoita vaan laajemminkin koko Kontiolahden kuntaa.

UEF-lähettiläitä voi tavata SIMO-kontilla

Kisapäivinä Itä-Suomen yliopisto on vahvasti esillä myös UEF-lähettiläiden kautta. Heitä pääsee tapaamaan SIMO-kontilla, jossa lähettiläät kertovat Itä-Suomen yliopistosta ja siellä opiskelusta. Kansainvälisille kisavieraille esitellään erityisesti yliopiston kansainvälisiä opiskelumahdollisuuksia.

– Yliopisto haluaa olla läsnä kampuskaupunkien suurtapahtumissa. Olemme iloisia siitä, että olemme saaneet rakennettua Kontiolahden ampumahiihdon maailmancupin kanssa yhteistyötä niin tutkimuksen kuin opetuksenkin näkökulmasta. Tällainen yhteistyö tuo etuja meille ja toivottavasti myös kisajärjestäjille, markkinointikoordinaattori Anna Kuikka sanoo.