Maija Dahlberg.

Maija Dahlberg. Kuva SLY / Jani Laukkanen.

Perustuslakivaliokuntaa koskeva oikeustieteellinen tutkimus palkittiin vuoden parhaana kirjoituksena

Itä-Suomen yliopiston tutkijan Maija Dahlbergin vertaisarvioitu artikkeli ”Perustuslakivaliokunnan valiokuntaneuvosten rooli perustuslainmukaisuuden valvontajärjestelmässä – valiokunnan työrukkanen vai merkittävä vallankäyttäjä?” palkittiin vuoden parhaana kirjoituksena Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen oikeuskulttuurin päivässä 11.11.2022 Säätytalolla.

OTT, Suomen Akatemian tutkijatohtori Maija Dahlbergin perustuslakivaliokuntaa koskeva tutkimus palkittiin vuoden 2021 parhaana Lakimies-aikakauskirjan kirjoituksena. Palkittu artikkeli on osa Dahlbergin laajempaa tutkimusta, jota Suomen Akatemia rahoittaa. Dahlbergin tutkimushanke koskee perustuslain tulkinnan legitiimisyyteen ja läpinäkyvyyteen liittyviä kysymyksiä, ja erityinen tutkimuskohde on suomalainen perustuslainmukaisuuden valvonta.

Dahlbergin tutkimuksen taustalla on laaja empiirinen aineisto, joka koostuu perustuslakivaliokunnan jäsenten, puheenjohtajien, valiokuntaneuvosten ja valiokunnan asiantuntijoiden haastatteluista.  Dahlberg on myös tarkastellut Helsingin yliopiston viestinnän tutkijoiden professori Anu Kantolan ja tutkija Timo Harjuniemen kanssa julkisuuden ja median roolia perustuslakitulkinnoista päätettäessä.

Dahlbergin palkitussa artikkelissa nostetaan esiin perustuslakivaliokunnan virkamiesten eli valiokuntaneuvosten keskeinen rooli perustuslainmukaisuudesta päätettäessä. Lisäksi aineistosta nousee esiin esimerkiksi valtiosääntöasiantuntijoiden asema ja vaikutustavalta perustuslakivaliokunnassa, joita käsitellään tarkemmin pian julkaistavissa artikkeleissa.

Perustuslakivaliokunta käyttää varsin merkittävää valtaa yhteiskunnassa, kun se ratkaisee lakiehdotusten perustuslainmukaisuuden. Perustuslain tulkinnasta käydään kovaa kamppailua, ja myös julkisuudessa on keskusteltu viime aikoina varsin tiuhaan politiikan tai yksittäisen perustuslakiasiantuntijan vaikutuksesta perustuslain tulkintakysymyksiin. Perustuslain tulkintakysymyksiä koskevalle tutkimukselle on siis kiistatta tilausta sekä tieteellisellä kentällä että yhteiskunnassa yleisemminkin.

Lisätietoa:

Maija Dahlberg, maija.dahlberg (a) uef.fi, 050 4423352

Dahlberg, Perustuslakivaliokunnan valiokuntaneuvosten rooli perustuslainmukaisuuden valvontajärjestelmässä – valiokunnan työrukkanen vai merkittävä vallankäyttäjä? Lakimies 5/2021

Dahlberg ja Harjuniemi, Politiikan ”kuninkaantekijä” – politiikan journalismin suhde eduskunnan perustuslakivaliokuntaan. Lakimies 2/2022

Harjuniemi, Dahlberg ja Kantola, Sanattomien sopimusten puolustajat: eduskunnan perustuslakivaliokunnan suhde mediajulkisuuteen. Media ja Viestintä 2/2022

Kuuntele: Poliittinen talous podcast jakso 52: Suomen perustuslaki ja sen tulkinta (feat. Maija Dahlberg)