Hyppää pääsisältöön

Tarkenna hakuasi

Pakohuone peli.

Pakohuonepelit apuna luku- ja kirjoitustaidon parantamisessa

Lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaidon eriytymisestä on viime vuosina oltu huolissaan erityisen paljon, ja niiden opetuksen vahvistamiseen on haluttu lähteä etsimään uusia keinoja. Lapin yliopiston hallinnoima ja Media-alan tutkimussäätiön rahoittama tutkimushanke kokeilee nyt muun muassa Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksen Sm4rt LOC -pakohuonetilaa uudenlaisena luku- ja kirjoitustaidon oppimisen ympäristönä. 

Koska lapset ja nuoret ovat arjessaan jatkuvasti erilaisten digitaalisten teknologioiden ja toimintatapojen ympäröiminä, halutaan vastaavia ympäristöjä testata myös opetuskäytössä.
Yhteistyökumppanina Pakohuonepeli transmediaalisten luku- ja kirjoitustaitojen oppimiseen -hankkeessa toimii PunaMusta Media, ja sanomalehti Karjalaisesta saatua asiantuntemusta sekä arkistoja on hyödynnetty pelien suunnittelussa. 

Pakohuonepelien avulla kerätään tutkimusaineistoa nuorten lukutaidon tilasta ennen pakopeliä ja sen jälkeen. Hankkeessa hyödynnetään nuorten vapaa-ajallaan suosimia tekstikäytänteitä ja ympäristöjä luku- ja kirjoitustaidon oppimiseen. Esimerkiksi pelin henkilöhahmoa on tutkittu ja kehitetty henkilöhahmolle rakennetun TikTok-tilin avulla. 

Tutkimustulokset hyödynnettävissä kaikille opettajille ja median kehittäjille

Pakohuoneessa toteutettua ensimmäistä tutkimukseen liittyvää peliä pilotoitiin lähes 200 luokanopettajaopiskelijan kanssa Itä-Suomen yliopistossa maaliskuussa.

– Opiskelijat olivat silmiinpistävän innostuneita pelistä sekä ratkottavista luku- ja kirjoitustehtävistä. Opiskelijoilta saadaan myös tärkeää palautetta pelin jatkokehittelyä varten, kertoo projektitutkija Ville Tahvanainen Itä-Suomen yliopistosta.

Pilotti toimi samalla esimerkillisenä opetustilanteena tuleville opettajille siitä, miten pakopelejä voi tulevaisuudessa käyttää osana omaa opetusta.  

Peliä ovat testanneet myös Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulun 5. ja 9. luokkalaiset. Sekä opettajaopiskelijoiden että normaalikoulun oppilaiden palautteiden perusteella kehitetään virtuaalisia ja digitaalisia pelioppimisympäristöjä, jotka tulevat lopulta vapaasti hyödynnettäväksi kaikille opettajille.  
– Hankkeesta syntyy konkreettinen peliympäristö, joka dokumentoidaan kirjallisiksi materiaaleiksi avoimiin ja maksuttomiin oppimis- ja koulutusympäristöihin sekä sosiaalisen median ammatillisiin kanaviin. Kohderyhminä ovat erityisesti peruskoulujen opettajat, korkeakoulujen opettajankouluttajat, ammatillisten yleisaineiden opettajat, vapaan sivistystyön opettajat sekä kirjastojen henkilökunta, kertovat Lapin yliopiston kirjoittamisen tutkijat, yliopistonlehtori Outi Kallionpää ja dosentti Johanna Pentikäinen

Tutkimustulokset ovat myöhemmin myös median kehittäjien käytössä erityisesti siltä osin, kuinka tutkimuksessa lisätään ymmärrystä lasten ja nuorten mediankäytöstä.
 

Lisätietoja:
Ville Tahvanainen, Itä-Suomen yliopisto, ville.tahvanainen(at)uef.fi,  p. 050 473 0676
Outi Kallionpää, Lapin yliopisto, outi.kallionpaa(at)ulapland.fi, p. 040 131 9987
Johanna Pentikäinen, Lapin yliopisto, johanna.pentikainen(at)ulapland.fi, p. 040 7517520