Kasviksia ja hedelmiä

Painonpudotuksesta merkittävä hyöty ylipainoisten uniapnean hoidossa

Kansainvälinen asiantuntijatyöryhmä on laatinut uudet suositukset painonpudotukseen tähtäävistä hoidoista uniapneapotilailla.  American Thoracic Societyn asiantuntijakomitea julkaisi suositukset American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine -lehdessä.

Suositusten on tarkoitus antaa entistä paremmat käytännön apuvälineet uniapneapotilaita hoitaville terveydenhuollon ammattilaisille. Suosituksissa vahvistetaan painonpudotuksen hyödyt ylipainoisten potilaiden hoidossa ja tarkastellaan eri tilanteisiin soveltuvia hoitovaihtoehtoja sekä niiden taustalla olevaa tutkimusnäyttöä.

Uniapnea on kansansairaus, joka kuormittaa terveydenhuoltoa globaalisti. Uniapneaa sairastaa arviolta noin 8–12 prosenttia aikuisväestöstä, mutta valtaosalla se on edelleen tunnistamatta ja siten hoitamatta. Hoitamaton uniapnea lisää muun muassa sydän- ja verisuonisairastavuutta sekä onnettomuusriskiä työpaikoilla ja liikenteessä. Sillä on siten myös merkittävä kansantaloudellinen vaikutus.

Ylipaino on uniapnean suurin riskitekijä. Arviolta kaksi kolmasosaa uniapneaa sairastavista henkilöistä on ylipainoisia tai lihavia. Painonpudotuksen on havaittu auttavan uniapnean hoidossa ja jopa parantavan sairauden.

Nyt julkaistu suositus perustuu systemaattiseen selvitykseen, jonka mukaan painonpudotus on kiistatta hyödyksi uniapnean hoidossa ja auttaa usein samanaikaiseen muuhun sairastavuuteen, kuten kohonneisiin verensokeriarvoihin, verenpainetautiin ja heikentyneeseen elämän laatuun. Selvityksessä havaittiin myös, että varsin usein potilas itse ei tiedosta olevansa ylipainoinen. Toisaalta terveydenhuollon ammattilaiset ovat usein haluttomia puuttumaan asiaan.

Suosituksen laati 20-henkinen asiantuntijaryhmä professori David W. Hudgelin johdolla. Asiantuntijaryhmään kuului Suomesta Itä-Suomen yliopiston dosentti, unitutkija Henri Tuomilehto.

– Hienoa nähdä, että aiheeseen ollaan vihdoin globaalisti reagoitu. Nyt pyritään tuomaan parempaa tietoisuutta ja ihan käytännön ohjeistusta ylipainoisen uniapneapotilaan hoitoon, tiivistää Tuomilehto.

Henri Tuomilehdon johtama Itä-Suomen yliopiston tutkimusryhmä julkaisi vuonna 2009 ensimmäisenä maailmassa satunnaistetun tutkimuksen, jossa osoitettiin painonpudotuksen suotuisat vaikutukset ylipainoisen uniapneapotilaan hoidossa.

Henri Tuomilehto, puh. 040-5945068, henri.tuomilehto@oivauni.fi

The Role of Weight Management in the Treatment of Adult Obstructive Sleep Apnea. An Official American Thoracic Society Clinical Practice Guideline. David W. Hudgel, Sanjay R. Patel, Amy M. Ahasic, Susan J. Bartlett, Daniel H. Bessesen, Melisa A. Coaker, P. Michelle Fiander, Ronald R. Grunstein, Indira Gurubhagavatula, Vishesh K. Kapur, Christopher J. Lettieri, Matthew T. Naughton, Robert L. Owens, Jean-Louis D. Pepin, Henri Tuomilehto, Kevin C. Wilson, on behalf of the American Thoracic Society Assembly on Sleep and Respiratory Neurobiology. American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, Vol. 198, No. 6, Sep 15, 2018. https://doi.org/10.1164/rccm.201807-1326ST

Avainsanat