Rantakylän normaalikoulun oppilas aulatiloissa.

Oppilaat tutustuivat ”maailman hienoimpaan” Rantakylän normaalikouluun

Rantakylän normaalikoulun tokaluokkalaiset pääsivät tutustumaan tällä viikolla ensimmäistä kertaa uuteen kouluunsa. Opiskelu siellä alkaa heti joululoman jälkeen tammikuussa.

– Oh my god, täällä on kuusi telkkaria, on ensimmäinen reaktio, mikä oppilaiden suusta kuuluu astuttaessa uuteen luokkaan. Tai oikeammin soluun – uudessa koulussa kun ei ole enää luokkahuoneita.

Lapset tuntuvat olevan vaikuttuneita tilan suuruudesta, väreistä sekä niistä suurista näytöistä, joita tosiaan on monta. Opettajat tosin selittävät, etteivät ne ole televisioita, vaan näytöt ovat tilassa ryhmätöitä varten. Niihin voidaan heijastaa tableteilta omia töitä ja tehdä hommia yhdessä kaverin kanssa.

Osa lapsista istuu sohvalla ja osa lattialla opettajia kuunnellen. Pian joku tekee havainnon, ettei lattialla istuminen haittaa, koska sekin on uudessa koulussa varsin pehmeä ja miellyttävä istua.

Opettajat selittävät oppilaille, että heti tammikuussa joululomalta palattua täytyy omaksua aivan uudenlainen tapa työskennellä.

– Mutta missä meidän pulpetit ovat, kysyy joku lapsista.

Se onkin hyvä kysymys. Niitä ei enää ole, vaan jokaisella lapsella on oma lokeronsa tavaroita varten.

– Päivän opiskelupaikka riippuu aina siitä, miten opiskelu sujuu ja miten tehtäviin ohjaudutaan, muotoilee opettaja Suvi Kaukovalta.

Lisähaastetta opiskeluun tuo koulun seinättömyys. Alkuopetuksen solussa työskentelevät tokaluokkalaisten lisäksi ekaluokkalaiset sekä ensi syksystä lähtien esikoululaiset. Opettajat myöntävät, että uusia haasteita on edessä.

– Olemme orientoituneet siihen, että toiminta täällä tulee rakentumaan vähitellen. Meillä on toki paljon ajatuksia, mutta vasta käytäntö tulee näyttämään sen, mihin kaikkeen tila taipuu, muotoilee opettaja Hanna Ripatti.

Opettajat ovat toteuttaneet yhteisopettajuutta jo syksyn ajan siirtotiloissa Sirkkalassa, mutta Ripatin ja Kaukovallan mukaan tositoimiin päästään varsinaisesti vasta uuden koulun myötä.

– Sähköinen työskentely tulee varmasti täällä lisääntymään, ja työt päästään jakamaan projekteihin.

Monipuolinen oppimisympäristö

Opettajien ajatukset mukailevat johtavan rehtorin Mikko Ripatin mietteitä tulevasta. Toiminta pääsee täyteen vauhtiinsa vasta tammikuusta lähtien.

– Mutta uskallan silti sanoa, että meillä on jo tällä hetkellä maailman hienoin koulurakennus, hän sanoo.

Koulu edustaakin kaikkein uusinta teknologiaa sekä rakennusalan osaamista. Koulussa on kiinnitetty erityistä huomiota av-laitteisiin sekä akustiikkaan.

– Uudet tilat ja oppimisympäristöt tukevat uuden opetussuunnitelman mukaista monimuoto-oppimista. Tässä koulussa erilaisten oppijoiden on helppo kohdata toisensa.

Koulussa kohtaavat oppilaiden ja opettajien lisäksi myös opettajaharjoittelijat. Dekaani Janne Pietarinen iloitsee siitä, että uusi norssi antaa mahdollisuuksia kehittää myös opetusharjoittelua.

– Täällä harjoittelijat nähdään vahvasti osana ammatillista yhteisöä, jota lähdetään kehittämään eteenpäin.

Norssi tulee olemaan myös tärkeä osa Itä-Suomen yliopiston koulutusvientiä. Jo rakennusvaiheessa sitä on käyty ihastelemassa ulkomaita myöten.

– Lisäksi ajatuksena on vahvistaa molempien normaalikoulujen tutkimustoimintaa yhdessä yliopiston kanssa.

Ripatin mukaan Savonlinnan normaalikoulun perintö kulkee yhä Rantakylässäkin mukana.

– Savonlinnasta toimme mukanamme Apple-koulun periaatteet sekä vahvan taito- ja taideaineisiin liittyvän osaamisen. Uuden rakennuksen, vahvan koulutusosaamisen ja UEFin ainutlaatuisen opettajankoulutuksen myötä on hyvä lähteä tekemään Rantakylää tunnetuksi nyt laajemminkin.

Oma tila

Oppilaiden tutustuminen uuteen kouluunsa on päättymässä. Opettajat kertovat, että nyt lapset saavat kuvata tiloja omilla puhelimillaan ja viedä niin terveisiä kotiin.

Sitoutuminen on ollut nopeaa. Kun lapsilta kysyy, mikä uudessa koulussa on parasta, on vastaus selvä.

– Kyllä se on tämä meidän oma solu.

Opettajia ja lapsia luokan sohvalla.