kirurginen maski

Opiskelijoiden matkalta koronatartuntoja – yliopisto ryhtyi varotoimiin

Itä-Suomen yliopiston kansainvälisiä opiskelijoita oli 28.2. –4.3.2021 mukana yksityisellä Saariselän matkalla, jonka osallistujista ainakin 20:lla on matkan jälkeen todettu koronavirustartunta. Itä-Suomen yliopisto tai ylioppilaskunta eivät osallistuneet matkan järjestämiseen.

–  Saatuamme tiedon opiskelijoiden tartunnoista olemme välittömästi ryhtyneet toimiin, jotta saamme mahdollisimman nopeasti altistuneet tietoomme ja omalta osaltamme katkaistua tartuntaketjut. Karanteeniin määrääminen sairastuneiden osalta tapahtuu terveysviranomaisten toimesta. Tilanne on hyvin valitettava ja teemme kaikkemme, jotta tartunnat saadaan pysymään hallinnassa, hallintojohtaja Tuomo Meriläinen kertoo.

Yliopistolla selvitetään vielä matkasta mahdollisesti seuranneita altistumisia kampuksilla. Kuopion kampuksella joitakin altistumisia on jo tiedossa. Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu Joensuussa on varotoimena siirtänyt kaikki kansainväliset harjoittelijat etäopetukseen 19.3. asti.

Yksityisen matkanjärjestäjän toteuttamalla Saariselän matkalla oli kaikkiaan 46 yliopiston ja ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Mukana oli yliopiston opiskelijoita sekä Kuopion että Joensuun kampuksilta. Kuopiossa oli 11.3. mennessä todettu 20 koronatartuntaa matkalla olleilla tai siihen liittyen. Kuopion kaupungin terveyspalvelut on määrännyt kaikki matkalla olleet ehdottomaan karanteeniin 19.3. asti ja varaamaan ajan koronatestiin. Heidän kanssaan samassa asunnossa asuvia on ohjeistettu pysymään omaehtoisessa karanteenissa ja hakeutumaan koronatestiin.

Suunniteltu matka tuli yliopiston opintopalvelujen tietoon alkuvuodesta. Yliopistolla ei ole valtuuksia puuttua opiskelijoiden toimintaan vapaa-ajalla, mutta opiskelijoita vedottiin useaan otteeseen luopumaan matkasuunnitelmista koronatilanteen vuoksi. Kaikki kansainväliset opiskelijat kutsuttiin lisäksi työterveyslääkärin pitämään infoon, jossa ohjeistettiin välttämään matkustamista myös Suomessa ja todettiin siihen liittyvät riskit nykyisessä koronatilanteessa. Terveystieteiden tiedekunta ja KYS ilmoittivat, että matkalle lähtö on tahallista riskinottoa eikä matkalle lähtijöille järjestetä matkasta seuraavan karanteenin vuoksi mahdollisuutta korvaaviin opintoihin.

Hallintojohtaja Tuomo Meriläinen, tuomo.merilainen (at) uef.fi, p. 040 355 2299

Työsuojelupäällikkö Katri Hartikainen, katri.hartikainen (at) uef.fi, p. 050 356 4029

Avainsanat