UEF liput lipputangoissa

Opettajille tiedekuntien toimivalta päättää opetuksesta Itä-Suomen yliopistossa

Koronavirustilanteen vuoksi yliopiston hallitus päätti 13.3.2020 johtosäännön väliaikaisesta muutoksesta siten, että vastuuopettajat voivat päättää muutoksista opetuksen toteutus- ja arviointitavoissa omien opintojaksojensa osalta.

- Näin voidaan vastata mahdollisimman ketterästi vallitsevaan koronavirustilanteeseen opetusjärjestelyjä muuttamalla, opintopalvelujen johtaja Miia Turtiainen kertoo.

Normaalitilanteessa tällaisista muutoksista pitäisi päättää tiedekuntaneuvostossa, mutta nyt byrokratia halutaan minimoida.

Turtiaisen mukaan opintojakson toteutustapa voidaan muuttaa lähiopetuksesta esimerkiksi luentotallenteiksi tai verkkoluennoiksi. – Tenttejä voidaan myös muuttaa itsenäisesti toteutettaviksi oppimistehtäviksi, jotka eivät vaadi läsnäoloa kampuksella.

Muutoksia voi tehdä jo meneillään oleville kursseille ja niitä on luvassa jo 16. maaliskuuta alkavalla viikolla. Opintojaksoista vastaavat opettajat ja yksiköt tiedottavat muutoksista suoraan opintojaksojen osallistujille.

Turtiainen tähdentää, ettei kaikkea opetusta ja tenttisalitenttejä kuitenkaan pystytä toteuttamaan etänä. – Näissä tenteissä pyritään sijoittamaan opiskelijat tenttitilaan mahdollisimman väljästi ja huolehtimaan hygieniasta. Tenttiin ei tietenkään saa tulla kuumeisena tai sairaana.

Yliopiston henkilökunnalle ei nyt suositella yli kymmenen hengen kokouksia. Opetukseen tätä ei voi suoraan soveltaa. - Kannustamme opettajia kuitenkin ottamaan vaihtoehtoisia toteutustapoja käyttöön mahdollisuuksien mukaan.

Servicedesk päivystää myös viikonloppuna ja auttaa opettajia tarvittaessa toteutustavan muutoksissa: servicedesk (a) uef.fi

Opettajille on koottu myös vinkkejä etäopetuksen järjestämiseen:

Opetusjärjestelyn muutoksesta voi tarvittaessa päättää vastuuopettajan sijaan myös dekaani tai varadekaani. Rehtori päättää väliaikaisen toimivallan päättymisestä tilanteen normalisoituessa.

Lisätietoja: Opintopalvelujen johtaja Miia Turtiainen, miia.turtiainen (a) uef.fi, p. +358504382610