UEF liput lipputangoissa

Olvi-säätiö tukee lahjoitusprofessuurilla ravitsemustieteen ja elintarviketeknologian tutkimusyhteistyötä

Olvi-säätiö on lahjoittanut Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden tiedekuntaan professuurin, jolla vahvistetaan ravitsemustieteen ja elintarviketeknologian välistä tutkimusyhteistyötä. Säätiö tukee viisivuotista professuuria 600 000 eurolla.

Professuurin taustalla on kasvava tarve elintarviketeknologian ja ravitsemustieteen vuoropuhelulle muun muassa uusien ravinnonlähteiden turvallisuuteen, ravitsemukselliseen riittävyyteen ja terveysvaikutuksiin liittyvässä tutkimuksessa. Lisäksi yrityksillä on entistä enemmän kiinnostusta tutkimusyhteistyöhön ja tarvetta elintarviketeknologiaan sekä elintarvikekehitykseen perehtyneille ravitsemusasiantuntijoille. Elintarvikkeet ja terveys -alan professuuri vahvistaa tätä näkökulmaa myös koulutuksessa.

Lääketieteen laitoksen kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikköön sijoittuvalla lahjoitusprofessuurilla vakiinnutetaan myös yksikön uusia tutkimus- ja osaamisalustoja, jotka liittyvät muun muassa lihaa korvaavien proteiinien lähteiden ravitsemukselliseen riittävyyteen ja hyväksikäytettävyyteen, elintarvikkeiden fermentaation hyödyntämiseen sekä suoliston terveyteen ja suolistomikrobistoon.

Terveystieteiden tiedekunnan dekaani, professori Jussi Pihlajamäki, p. 050 344 0187, jussi.pihlajamaki (a) uef.fi

Lääketieteen laitoksen johtaja, professori Veli-Matti Kosma, p. 050 067 5780, veli-matti.kosma (a) uef.fi

Avainsanat