Opiskelijat seisovat Aurora-rakennuksen edessä.

Oikeustieteiden laitoksen monipuoliset valintaväylät kiinnostavat hakijoita

Kevään toisessa yhteishaussa Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitokselle haki yhteensä 3658 hakijaa. Hakijoista 2690 haki oikeustieteeseen ja 698 julkisoikeuteen. Kahden edellisen vuoden poikkeuksellisen korkeat hakijamäärät etenkin avoimen yliopiston väylällä ovat tasoittuneet korona-aikaa edeltävälle tasolle. Vuonna 2020 toteutettu valintaväylien uudistaminen ja siihen liittyvän siirtymäkauden päättyminen vaikuttivat myös osaltaan hakijamäärään.

Helsingin, Itä-Suomen, Lapin ja Turun yliopistojen kanssa yhteistyössä järjestettävässä oikeustieteellisen alan yhteisvalinnassa haki yhteensä 5276 hakijaa, viime vuonna hakijoita oli 675 enemmän. Yhteisvalinnassa 2791 hakijaa haki Itä-Suomen yliopistoon oikeustieteiden laitokselle. Heistä 543 oli asettanut oikeustieteiden laitoksen yhteisvalinnassa ensisijaiseksi hakukohteekseen. Viime vuoteen verrattuna ensisijaisten hakijoiden osuus on hieman kasvanut.

- Olemme iloisia, että koulutuksemme ovat edelleen vetovoimaisia, ja eri valintaväylät ovat löytäneet paikkansa opiskelijavalinnan kokonaisuudessa. Tämä koskee myös tänä vuonna toista kertaa toteuttavaa avoimen yliopiston väylän hakua oikeusnotaarin ja oikeustieteen maisterin tutkintoihin, toteaa oikeustieteiden laitoksen johtaja Matti Turtiainen.

Oikeustieteellisen alan valintakoe järjestetään 23.5.2022 ensimmäistä kertaa valvottuna digitaalisena kokeena. Julkisoikeuden kaksivaiheiden valintakokeen ensimmäinen osa järjestetään 25.5.2022. Koe suoritetaan etänä digitaalisessa ympäristössä.

Lisätietoja: oikeustieteiden laitoksen johtaja Matti Turtiainen, p. 050 5277015