Tekstitarroja lasiseinässä.

Oikeustieteiden laitokselle Suomen Akatemian rahoitus kahteen tutkimushankkeeseen

Suomen Akatemia myönsi nelivuotisen rahoituksen Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksen kahdelle tutkimushankkeelle.

Apulaisprofessori Emilia Korkea-ahon johtama tutkimushanke ”Asiantuntemus hallinnossa ja sen ulkopuolella. Byrokraattinen pyöröovi ja sen sääntely Euroopan unionin jäsenvaltioissa” sai rahoitusta 461 876 euroa. Byrokraattinen pyöröovi eli virkamiesten siirtyminen yksityisen ja julkisen sektorin välillä nähdään usein uhkana demokraattiselle päätöksenteolle siihen sisältyvien mahdollisten intressiristiriitojen takia. Oikeus- ja yhteiskuntatieteellisessä hankkeessa tutkitaan pyöröovi-ilmiötä ja sen sääntelyä asiantuntemuksen lisääntymisen ja kierron näkökulmasta.

Tutkimusjohtaja Eeva Nykäsen johtama hanke ”Vammaisuus & Ihmisarvo” sai 483 510 euron suuruisen akatemiarahoituksen. Hankkeessa tutkitaan, kuinka vammaisten ihmisten ihmisarvosta ja sen toteutumisesta säädetään Suomen lainsäädännössä, ja miten tämä heijastuu vammaisten ihmisten elämään.

Lisäksi oikeustieteiden laitoksen tutkijoista yliopistonlehtori Anna Mäki-Petäjä-Leinonen on työpaketin johtajana yliopistotutkija Elisa Tiilikaisen (yhteiskuntatieteiden laitos) johtamassa hankkeessa ”Vanhuusiän syrjäytyminen kotihoidossa: yleisyys, merkitykset ja interventio”. Hankkeelle myönnettiin rahoitusta 412 926 euroa.