UEFin liput.

Oikeustieteellisen alan siirtohaun tulokset julkistettu

Oikeustieteellisen alan siirtohaussa valittiin 20 hakijaa suorittamaan oikeusnotaarin (ON) ja oikeustieteen maisterin (OTM) tutkintoa Itä-Suomen yliopistoon oikeustieteiden laitokselle. Siirtohaussa oli yhteensä 69 hakijaa. Tänä vuonna siirtohaun aloituspaikkoja oli poikkeuksellisesti kymmenen enemmän kuin kahtena aikaisempana vuotena.

Valittujen oli tullut suorittaa Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksen opetussuunnitelman mukaisia oikeusnotaarin perus- ja aineopintoja vähintään sata opintopistettä. Hakukelpoisia olivat opiskelijat, joilla on Itä-Suomen yliopistossa voimassa oleva opinto-oikeus alempaan korkeakoulututkintoon. Valinta tehtiin opintomenestyksen perusteella.

Parhaan valitun opintopistemäärällä painotettu keskiarvo oli 4,898 ja valituksi tulleiden alin opintopisteillä painotettu keskiarvo oli 4,455. Viime vuonna vastaavat keskiarvot olivat 4,804 (paras) ja 4,495 (alin).

- Siirtohaku alanvaihtoväylänä on osoittautunut kolmen vuoden kokemuksen perusteella tarpeelliseksi. Nykyään yhä suurempi osa opiskelijoista valitaan todistusvalinnan perusteella. Tällöin on tärkeää, että opiskelijoilla on mahdollisuus vaihtaa alaa yliopiston sisällä. Siirtohaun kautta laitos saa lahjakkaita opiskelijoita, jotka ovat tehneet pitkäjänteisesti töitä tavoitteensa eteen, toteaa oikeustieteiden laitoksen johtaja Matti Turtiainen.

Valinnan tulokset on julkaistu Opintopolussa. Opiskeluoikeudet tulevat voimaan 1.8.2021.

Lisätietoja: oikeustieteiden laitoksen johtaja Matti Turtiainen, p. 050 527 7015