UEFin liput.

Oikeustieteellisen alan siirtohaun hakijamäärä kasvoi

Itä-Suomen yliopisto avasi keväällä 2018 alanvaihtoväylän oikeustieteelliselle alalle oikeusnotaarin ja oikeustieteen maisterin tutkintoihin. Siirtohaulla haluttiin luoda joustavia mahdollisuuksia vaihtaa alaa yliopiston sisällä. Siirtohaku joustavoittaa opintopolkuja ja myös edistää elinikäistä oppimista.

Maanantaina 17.5. klo 15.00 päättyneessä siirtohaussa tuli yhteensä 69 hakemusta. Oikeustieteellisen alan siirtohaussa valitaan Itä-Suomen yliopistoon ilman valintakoetta enintään kaksikymmentä hakijaa. Viime vuonna hakijoita oli 58 ja aloituspaikkoja kymmenen.

-Tämän kevään opiskelijavalinnan hakijamäärät ovat osoittaneet, että erilaisille opiskelijavalinnan väylille on kysyntää ja tarvetta. Siirtohaku on tärkeä osa tätä kokonaisuutta, toteaa oikeustieteiden laitoksen johtaja Matti Turtiainen.

Oikeustieteen siirtohaussa voidaan hyväksyä hakija, jolla on hakuaikana ja sitä seuraavana lukukautena Itä-Suomen yliopistossa voimassa oleva opinto-oikeus alempaan korkeakoulututkintoon ja joka on suorittanut Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksen opetussuunnitelman mukaisia oikeusnotaarin perus- ja aineopintoja vähintään 100 op. Valinta tehdään opintomenestyksen perusteella (hakuperusteena olevien opintojen opintopistemäärillä painotettu keskiarvo). Mikäli hakija on suorittanut oikeusnotaarin tutkintoon kuuluvia opintoja enemmän kuin 100 op, huomioon otetaan parhailla arvosanoilla suoritetut kurssit (väh. 100 op). Huomioon otetaan ainoastaan Itä-Suomen yliopiston opintorekisterissä olevat opinnot (ml. hyväksiluetut). Tasapistetilanteessa valinnan ratkaisee ensisijaisesti oikeusnotaarin tutkintoon kuuluvien pakollisten oikeustieteen opintojen määrä ja toissijaisesti kaikkien Itä-Suomen yliopistossa suoritettujen opintopisteiden määrä. Varasijoille asetetaan 10 hakijaa.

Huomioon otetaan vuoden 2021 opiskelijavalinnassa ainoastaan 1.8.2010 jälkeen suoritetut oikeustieteiden opinnot. Siirtohaussa hyväksymisen edellytyksenä on, että hakija on ollut edellisessä opinto-oikeudessaan läsnäolevana vähintään yhden lukukauden.

Lisäksi oikeusnotaarin ja oikeustieteen maisterin tutkintoja suorittamaan valitaan 20 opiskelijaa ylioppilastutkintotodistuksen perusteella, 30 opiskelijaa valintakokeella ja 30 opiskelijaa avoimen yliopiston opintojen perusteella. Oikeustieteellisen alan valintakoe järjestetään yhteisvalintana Helsingin, Itä-Suomen, Lapin ja Turun yliopistojen kanssa. Valintakoe järjestetään 24.5.2021.

Lisätietoja: oikeustieteiden laitoksen johtaja Matti Turtiainen, p. 050 527 7015