Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Oikeuskansleri Tuomas Pöysti ja muut asiantuntijat puhuvat tiedon huoltovarmuudesta webinaarissa 2. kesäkuuta

Vaasan yliopiston, Itä-Suomen yliopiston, Laurea-ammattikorkeakoulun ja Maanpuolustuskorkeakoulun yhteinen IRWIN-hanke järjestää webinaarin tiedon huoltovarmuudesta ja sen vahvistamisesta keskiviikkona 2.6.2021 klo 9-12.

Tiedon huoltovarmuutta rakentamassa -webinaariin saapuvat puhujiksi alojensa kärkinimet kuten oikeuskansleri Tuomas Pöysti, Suojelupoliisin erityisasiantuntija Matti Saarelainen, Milttonin varatoimitusjohtaja Katri Makkonen, Itä-Suomen yliopiston lainsäädäntötutkimuksen professori Anssi Keinänen, Tampereen yliopiston tutkijatohtori Johanna Vuorelma ja puolustusministeriön tutkimusjohtaja Juha Martelius.

– Perinteisesti huoltovarmuus mielletään ruokahuollon ja logistiikan turvaamisena sekä teollisuuden raaka-aineiden toimitusvarmuutena. Meneillään olevan koronapandemian myötä tiedon rooli huoltovarmuuden kulmakivenä on korostunut, sillä oikean, luotettavan ja ajankohtaisen tiedon tulisi toimia päätöksenteon perustana kaikissa tilanteissa, sanoo IRWIN-tutkimushankkeen konsortion johtaja, professori Annukka Jokipii Vaasan yliopistosta.

Information Resilience in a Wicked Environment (IRWIN) -hanke on Suomen Akatemian rahoittama kolmivuotinen (2021-2023) poikkitieteellinen hanke. IRWIN-hankkeessa tutkitaan tiedon huoltovarmuutta kompleksisessa ympäristössä. Hankkeessa kehitetään osallistavaa kansallisen varautumisen mallia, jossa päätöksentekijät, kansalaisyhteiskunta ja elinkeinoelämä tuottavat tilannetietoisuutta ja toimivat yhteistyössä kriisivalmiuden edistämiseksi.

– Tiedon huoltovarmuus on jokaiselle kansalaiselle ja päätöksentekijälle tärkeä teema. Näemme erityisen tärkeänä sen, että monitieteistä keskustelua tiedon oikeellisuudesta, tiedon jakamisesta, saavutettavuudesta ja oikea-aikaisuudesta käydään avoimesti yhteiskunnassa, Jokipii muistuttaa.

Lisätietoa tapahtumasta, puhujista ja ilmoittautumisesta löydät IRWIN-hankkeen verkkosivuilta osoitteesta https://www.irwinproject.fi/.