UEF liput lipputangoissa

Oikeus tasa-arvoiseen koulunkäyntiin – vaativan erityisen tuen oppilaat hyötyvät moniammatillisesta yhteistyöstä

Suomessa päiväkoti tai koulu tarjoaa lapselle tai nuorelle tarvittavaa tukea koko esi- ja perusopetuksen ajan. Tuki jaetaan kolmeen portaaseen: yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen. Joskus lapsi kuitenkin tarvitsee tavallista vaativampaa tukea.

– Kun lapsella on vakavia psyykkisiä pulmia, moni- tai vaikeavammaisuutta, kehitysvammaisuutta tai autismin kirjoa, tarvitsee hän vaativaa ja moniammatillista erityistä tukea oppimiseensa ja kuntoutumiseensa, kuvailee erityispedagogiikan professori Eija Kärnä.

Vaativan erityisen tuen tarpeen saattaa myös aiheuttaa jokin traumaattinen kokemus, joka vaikuttaa lapsen elämään tietyn aikaa – tai lapsi tarvitsee muun syyn takaia vaativaa erityistä tukea.

– Näissä tapauksissa opetuksen järjestäminen vaatii moniammatillista yhteistyötä. Mukana on opettajan lisäksi esimerkiksi lääkäri, psykologi tai erilaisia terapeutteja, kertoo hankkeen tutkija, yliopistonlehtori Aino Äikäs.

Vaativaksi asian tekevät ovat oppilaiden erilaiset tarpeet ja monialaisuus.

– Opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman kehittämisryhmän loppuraportissa nostettiin pari vuotta sitten esille vakava huoli vaativan erityisen tuen oppilaiden oikeudesta koulunkäyntiin. Loppuraportissa todettiin, että tuen kolmiportaisuuden lisäksi vaativaa erityistukea varten tarvitaan lisää täsmätoimenpiteitä, Kärnä kertoo.

Hän kuvailee vaativan erityisen tuen tarkoittavan kolmiportaisen tukijärjestelmän sisällä annettavia toimenpiteitä, joilla vastataan vaativaa tukea tarvitsevien lasten tarpeisiin. Itä-Suomen, Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen yhteisessä Tutkimusperustainen vaativaan erityiseen tukeen liittyvän osaamisen vahvistaminen opettajankoulutuksessa ja täydennyskoulutuksessa (TUVET) -hankkeessa luodaan nyt yhtenäisempää linjaa tuota tukimuotoa koskien.

– Mitä tiiviimmin inklusiivista koulua rakennetaan, sitä enemmän luokkiin ja ryhmiin siirtyy erilaisia erityistä tukea tarvitsevia lapsia. Tarvitsemme tutkimustietoa siitä, millaisia keinoja ja välineitä opettajalla on erityistä vaativaa tukea varten, Äikäs kertoo.

Hyvät käytänteet pohjana

Kun luokkaan tulee vaativaa erityistä tukea tarvitseva lapsi, saattaa opettaja tuntea itsensä yksinäiseksi uudenlaisten haasteiden edessä. Hankkeen tavoitteena onkin koota yhteen tietoa sellaisista menetelmistä, jotka tutkitusti edistävät juuri oman kohderyhmän oppilaiden oppimista mahdollisimman tehokkaasti.

– Tavoitteena on lisäksi selvittää, mitä välineitä tukemiseen on aiemmin käytetty ja miten ne on koettu käytännössä toimiviksi. Hankkeessa kartoitetaan siis aiemmin hyväksi koettuja toimintamalleja ja käytänteitä, Kärnä kertoo.

Hankkeella on myös laajat koulutukselliset tavoitteet. Se kokoaa hankkeen täydennyskoulutuspäivien merkeissä yhteen opettajia sekä myös esimerkiksi lastensuojelun ja nuorisopsykiatrian henkilöstöä.

– Tarkoituksena on myös kehittää opettajankoulutusta tutkimustyöhön perustuvalla koulutuksella, kertoo aiheesta väitöskirjatutkimusta suunnitteleva projektitutkija Merja Mannerkoski.

Hänen väitöskirjansa käsittelee sitä, tuottaako erityiseen vaativaan tukeen liittyvä täydennyskoulutus uutta osaamista opettajille tai miten moniammatillisista koulutuspäivistä muuten hyödytään.

– Lisäksi haemme tutkimusevidenssiä siitä, millaisia pedagogisia ratkaisuja erityistä tukea tarvitsevien lasten tukeen löytyy tai miten toimintaympäristöstä voidaan rakentaa mahdollisimman erityisen tuen tarpeisiin sopiva moniammatillisesti, Äikäs kuvailee.

Myös harjoittelukoulut ovat yhteistyössä mukana.

– Tutkimusaineistoa kerätään mahdollisimman monesta eri näkökulmasta, Mannerkoski tiivistää.

Mannerkosken väitöskirjan lisäksi TUVETissa on tekeillä toinenkin väitöskirja.

– Siinä tutkitaan sellaisten nuorten aikuisten elämää, jotka ovat olleet perusasteen aikaan sijoitettuna. Väitöstutkimuksessa paneudutaan siihen, millaiset asiat heidän koulupolullaan ovat auttaneet heitä elämässä eteenpäin.

Koulutuspäivät avoimia kaikille

Hankkeen koulutuspäivät kokoavat yhteen toimijoita monelta eri alalta. Kun asioista puhutaan ja niitä sanoitetaan yhdessä, on osaamisen jakaminen helpompaa.

– Seuraava koulutuspäivä on Joensuussa tulevana perjantaina. Silloin teemana on Lapsen osallisuus ja oikeudet moniammatillisessa yhteistyössä, Kärnä kertoo.

Koulutuspäivään ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet.

– Täydennyskoulutus jatkuu syksyllä eri teemapäivillä. Koulutuksia järjestetään eri puolilla Suomea. Lisätietoja hankkeesta sekä koulutuspäivistä löytyy verkkosivuiltamme.

Lisätietoja: http://www.tuvet.fi/