Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulussa, Tulliportin normaalikoulun alakoulussa alkoi tänä syksynä kaksikielinen opetus. Opetuksessa käytetään CLIL (Content and Language Integrated Learning) -menetelmää, jossa eri aineiden oppisisältöjä opiskellaan sekä suomeksi että englanniksi. Englannin ja suomen kielet ovat lisäksi itsessään oppimisen kohteena eli suomen kieltä ja kirjallisuutta opiskellaan suomeksi ja englannin kieltä englannin tunneilla.
Syksyn aikana saadut kokemukset kaksikielisestä opetuksesta ovat olleet positiivisia. Vastuuopettajien mukaan toimivia käytänteitä ja yhteistyömuotoja kokeillaan ja haetaan jatkuvasti. Sekä oppilailta että heidän perheiltään saatu palaute on ollut rohkaisevaa ja positiivista.
– Alakoululaisilla on meneillään kielenoppimiseen liittyvä herkkyyskausi, joten kielten oppiminen on heille helppoa. Lisäksi kohdekielen oppiminen tapahtuu eri oppiaineiden tunneilla autenttisissa ja konkreettisissa asia- ja toimintayhteyksissä, jolloin se on hyvin luontevaa, kertoo lehtori, luokanopettaja Merja Kukkonen.
Oppilaat opiskelevat suomen lisäksi englanniksi ympäristöopin, historian, yhteiskuntaopin sekä soveltuvin osin matematiikan ja taito- ja taideaineiden oppisisältöjä.
Lähtökohtaisesti opiskelu tapahtuu alkuopetuksessa ensin suomeksi, ja vasta sitten englanniksi, jolloin oppiaines on jo tuttua. Opiskeltaessa käytetään jompaa kumpaa kieltä, ei siis molempia yhtä aikaa kääntäen. Vasta ylemmillä luokilla opetus voi tapahtua kokonaan kohdekielellä.
– Oppiaineeseen ja oppiainekseen liittyvää kohdekielen sanastoa tuetaan havainnollistamalla ja toiminnallisilla menetelmillä. Sanastoa myös pohjustetaan etukäteen, jolloin sitä voidaan käyttää oppiaineksen kertaamiseen, soveltamiseen, syventämiseen ja laajentamiseen, kuvailee lehtori, luokanopettaja Katja Figueras.
Englanninkielisellä opetuksella on myös kohdekieleen liittyviä omia tavoitteita, ja opiskelun lomassa harjoitellaan myös ilmaisuja ja rakenteita. Lisäksi arkitilanteissa käytetään mahdollisimman paljon englantia.
Kahdella kielellä opiskelu tuo monelle oppilaalle tervetullutta lisähaastetta opiskeluun. Lehtoreiden mukaan englannin kielen käytöllä on positiivinen vaikutus myös muiden vieraiden kielten opiskelua kohtaan.
Myös opetusharjoittelua tarjotaan kaksikielisenä
Haastetta kaksikieliseen opetukseen tuo yliopiston harjoittelukoulussa suoritettava opetusharjoittelu. Opettajaopiskelijoille mainostettiin mahdollisuutta harjoitella kaksikielisessä luokassa heti syksyn alussa. Rehtori Jyrki Korkin mukaan jokaiseen kaksikieliseen luokkaan saatiinkin harjoittelijoita, jotka osaltaan toteuttavat opetusta myös englanniksi.
– Nyt odotamme mielenkiinnolla harjoittelijoiden palautetta ja kokemuksia ensimmäisestä harjoittelusta kaksikielisessä luokassa.
Korkin mukaan englannin kielen aineenopettajien ja luokanopettajien välinen yhteistyö on ollut toimivaa ja osoittautunut hedelmälliseksi. Lisäksi englannin tunnit ovat entistä mielekkäämpiä, kun tunneilla on mahdollisuus harjoitella muiden oppituntien ainesisältöjä englanniksi.
Kaksikielisten luokkien opettajat kokoontuvat viikoittain vaihtamaan kuulumisia ja kokemuksia. Lisäksi heitä koulutetaan jatkuvasti.
Syksyllä 2026 myös Tulliportin yläkoulussa alkaa kaksikielinen opiskelu.
Lisätietoja kaksikieliseen opiskeluun hakemisesta Joensuun kaupungin sivuilta
Lisätietoja:
Rehtori Jyrki Korkki, [email protected]
Lehtori Merja Kukkonen [email protected]
Lehtori Katja Figueras, [email protected]