UEF liput lipputangoissa

Namibialaiset opettajat valmistuivat heille räätälöidystä maisteriohjelmasta

Itä-Suomen yliopistossa alkoi tammikuussa 2017 The Master's Degree Programme in Primary Education -maisteriohjelma, johon osallistui 25 namibialaista opettajaa. Nyt ohjelma on päättynyt, ja osallistujat juhlivat valmistumistaan Joensuun kampuksella 30. marraskuuta klo 13.00 alkavassa tilaisuudessa (Educa-rakennus, sali E200, Tulliportinkatu 1). Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen!

Tilaisuudessa esiintyvät ja puhuvat opiskelijoiden lisäksi rehtori Jukka Mönkkönen, professori Sari Havu-Nuutinen sekä Namibian suurlähettiläs Bonny Haufiku. Tilaisuudessa kuullaan myös presidentti Martti Ahtisaaren tervehdys ja julkistetaan ohjelman tiimoilta koottu kirja ”Teachers of the future”.

Maisteriohjelma on tilattu Finland Universityn kautta Namibian opintoavustusrahastosta. Kyseinen kokonaisuus on ensimmäinen Finland Universityn tilaama maisteriohjelma, joka pidetään kokonaan Suomessa.

Maisteriohjelman tavoitteena on kehittää edelleen Namibian omaa opettajankoulutusta. Filosofisen tiedekunnan soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osaston tarjoama maisteriohjelma keskittyi kansainvälisiin koulutuskäytäntöihin, pedagogiikkaan ja alakouluopetukseen. Ohjelmassa perehdyttiin myös tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen sekä tieto- ja viestintätekniikan sulauttamiseen opetuksessa.

Koulutus toteutettiin yhteistyössä muiden kansainvälisten maisteriohjelmien sekä Joensuun alueen koulujen, kuten Joensuun normaalikoulun ja Louhiojan koulun, kanssa. Mukana oli myös kuopiolainen Martti Ahtisaaren koulu, jolla on hyvät yhteydet Martti Ahtisaaren kouluun Namibian pääkaupungissa Windhoekissa.

Maisteriohjelman akateeminen johtaja, apulaisprofessori Sari Havu-Nuutinen, sari.havu-nuutinen(at)uef.fi, p. 050 442 2356
Koulutusvientisuunnittelija Roseanna Avento, roseanna.avento(at)uef.fi, p. 040 355 3828