Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

MustRead Akatemia välittää tutkittua tietoa päättäjille

Tieteentekijät kirjoittavat tutkimuksestaan päättäjille ja tieteestä kiinnostuneille uudessa MustRead Akatemia -palvelussa. Itä-Suomen yliopisto osallistuu palvelun tuottamiseen.

Avoin ja maksuton MustRead Akatemia -verkkopalvelu tuottaa tieteentekijöiden ajankohtaisia artikkeleita suomalaisten päättäjien ja kaikkien tieteestä kiinnostuneiden luettavaksi. Itä-Suomen yliopisto on yhdessä viiden muun suomalaisen yliopiston kanssa mukana uudessa palvelussa, joka avautui keskiviikkona 8. syyskuuta.

– Haluamme, että laadukkaan ja monipuolisen suomalaisen tutkimuksen tulokset olisivat nykyistä paremmin myös päättäjien hyödynnettävissä. Tutkijat kirjoittavat tekemästään tutkimuksesta itse, minkä jälkeen editoimme tekstit yleistajuisiksi artikkeleiksi ja julkaisemme ne MustRead Akatemiassa. Työ ei ole aivan helppoa, mutta se on tärkeää ja palkitsevaa, ja sillä on suuri yhteiskunnallinen merkitys, taustoittaa MustReadin tiedejournalismin asiantuntija Arttu Saarinen.

Saarinen on työskennellyt yhteiskuntatieteiden parissa, pääasiassa taloussosiologina. Hänen on toiminut useissa suomalaisissa ja ulkomaisissa yliopistoissa. MustRead Akatemia -työnsä ohessa Saarinen tekee edelleen tutkimusta sekä opettaa ja ohjaa väitöskirjoja.

MustRead Akatemiassa on alkuvaiheessa mukana kuusi yliopistoa: Aalto-yliopisto sekä Helsingin, Itä-Suomen, Jyväskylän, Tampereen ja Turun yliopistot. MustReadin toimitusjohtajan Ari Lämsän mukaan MustReadin ja yliopistojen yhteistyö korostaa tutkitun tiedon merkitystä yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.

Vaikka MustRead Akatemian tekstit on valittu päättäjiä silmällä pitäen, ne ovat avoimesti kaikkien luettavissa. Artikkelit ovat avoimesti myös muun median hyödynnettävissä. Tämä tarkoittaa, että myös muut tahot voivat julkaista tutkijoiden artikkeleita sisältöä muuttamatta omilla sivuillaan, kunhan mainitsevat alkuperäisen julkaisijan.

MustRead Akatemiassa julkaistaan kirjoituksia useilta tieteenaloilta luonnontieteistä yhteiskuntatieteisiin ja oikeustieteistä teknisiin aloihin.

– Kannustamme kirjoittajia myös ylittämään tieteiden väliset rajat ja tarkastelemaan ilmiöitä monitieteisesti, sanoo Saarinen.

MustRead Akatemiassa on julkaistu ensimmäiset kuusi tutkijoiden kirjoittamaa artikkelia, jotka löydät Akatemian sivuilta osoitteesta https://www.mustread.fi/akatemia. Jatkossa MustRead Akatemiassa on tarkoitus julkaista useita uusia tekstejä viikoittain.

Itä-Suomen yliopiston tutkijoista sosiaalipedagogiikan professori Arto O. Salonen on ensimmäisten asiantuntijakirjoittajien joukossa. Hänen artikkelinsa käsittelee ekologisesti kestävien elämäntapojen merkitystä ja edellytyksiä. Salosen artikkeli on luettavissa palvelusta tästä linkistä.

Jos yliopiston tutkijana olet kiinnostunut kirjoittamaan MustRead Akatemia -palveluun, ota yhteyttä yliopistosi viestintäpalveluihin.

Arttu Saarinen, tiedejournalismin asiantuntija, Must Read, arttu.saarinen@mustread.fi, puh. 050 563 0600