Kuvituskuva retkeilijä kansallispuistossa

MSc Xinxin Guo, väitös 4.3.: Ymmärrys Suomen matkailun kohdekuvan rakentumisesta kiinalaisilla matkailun verkkoalustoilla tuo kilpailuetua

Matkailumarkkinoinnin ja -johtamisen alan väitös tarkastetaan yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa. Tilaisuutta voi seurata verkossa.

Kiinalaisten matkailijoiden merkitys maailman matkailumarkkinoilla tulee koronapandemian jälkeen jälleen korostumaan. – Välittämällä kiinalaisille matkailijoille oikeanlaista, tehokasta ja positiivista kohdeinformaatiota Suomesta voidaan parantaa heidän käsitystään Suomen matkailukohteista ja lisätä niiden kilpailuetua Kiinan markkinoilla, filosofian maisteri Xinxin Guo toteaa.

Guo tarkasteli Itä-Suomen yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessaan viideltä suurelta kiinalaiselta matka-arvostelusivustolta – Ctrip, Qyer, Mafengwo, Tuniu ja Quanar – kerättyjä matka-arvosteluja. Tutkimuksessa toteutetussa kyselyssä myös verrattiin kiinalaisten matkailijoiden käsityksiä Suomesta ennen ja jälkeen matka-arvostelujen lukemista. Näin pyrittiin selvittämään, kuinka erilaiset matka-arvostelujen sisällöt vaikuttavat kiinalaisten käsityksiin suomalaisista matkakohteista.

– Jo ennen maailmanlaajuista koronapandemiaa kiinalaisten matkailu Suomeen kasvoi nopeasti usean vuoden ajan. Analysoimalla kiinalaisia matka-arvostelusivustoja saadaan parempi ymmärrys siitä, millainen käsitys kiinalaisilla matkailijoilla on Suomen matkakohteista. Samalla saadaan myös käsitys mahdollisten matkailijoiden tarpeista ja voidaan löytää uusia matkailumarkkinoinnin läpimurtoja.

Ymmärrys siitä, millä tavoin matkakohteiden kohdekuvaukset rakentuvat erilaisilla matkailun verkkoalustoilla auttaa matkailutoimijoita kehittämään matkailukohteiden kilpailukykyä. – Sosiaalisella medialla on tärkeä rooli matkailijoille syntyvän kohdekuvan syntymisessä, joten ymmärrys verkkopalvelujen matka-arvostelujen sisällöistä voi helpottaa tehokkaampien digitaalisten mainosstrategioiden kehittämisessä kohdemarkkinointiin, Guo sanoo. Tutkimuksessa havaittiin, että erilaisten alustojen perusteella Suomesta rakentuu erilainen kuva kiinalaisille matkailijoille.

Matkailijat kiinnittävät matkailun verkkoalustoilla oleviin kohdekuviin entistä enemmän huomiota. Tutkimuksessa havaittiin, että kiinalaisten matkailijoiden kohdekuva Suomesta on voi muuttua yllättävän nopeasti. Erilaiset matkailun verkkopalveluissa olevat arvostelut vaikuttavat yksittäisten matkailijoiden käsityksiin Suomesta matkakohteena eri tavoin. Pidemmällä aikajänteellä ne voivat muuttaa merkittävästi Suomen kohdekuvaa myös laajemmin. Tutkimuksen perusteella maatason matkakohteen mielikuvan ymmärtämisestä on apua reaaliaikaisen kohdekuvan seuraamisessa ja kohteen kilpailukyvyn parantamisessa. Yksittäisten arviointien sisällön ymmärrys taas auttaa parempien mainossisältöjen tekemisessä ja matkustushalukkuuden lisäämisessä.

M.Sc. (Econ. & Bus. Adm.) Xinxin Guon matkailumarkkinoinnin ja -johtamisen alaan kuuluva väitöskirja ”The Nature of Destination Image Concept in Online Travel Reviews” tarkastetaan Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa klo 12.00 alkaen verkossa. Vastaväittäjänä toimii professori Heikki Karjaluoto Jyväskylän yliopistosta ja kustoksena professori Juho Pesonen Itä-Suomen yliopistosta. Väitöstilaisuutta voi seurata verkossa.

XinXin Guo, xinxinq(at)student.uef.fi

Väitöstilaisuus verkossa

Väitöskirja verkossa

Väittelijän painolaatuinen kuva ladattavissa verkossa