UEF liput lipputangoissa

Moniammatillinen suurryhmäsimulaatio Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksella 22.11.

Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksella järjestetään 22. marraskuuta moniammatillinen suurryhmäsimulaatio lääkehoidon haasteista iäkkäiden kotihoidossa. Koulutus on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille, kouluttajille ja ammattilaisille. Tavoitteena on kehittää eri alojen opiskelijoiden ja ammattilaisten monialaista osaamista iäkkäiden palvelutarpeen, lääkehoidon ja ravitsemuksen arvioinnissa.

Lääkehoidon haasteet iäkkäiden kotihoidossa - moniammatillinen suurryhmäsimulaatio järjestetään 22.11.2018 klo 13-16 Itä-Suomen yliopiston Snellmania-rakennuksen suuressa luentosalissa (SN100) osoitteessa Yliopistonranta 1, Kuopio.

Suurryhmäsimulaatio kuuluu Itä-Suomen yliopiston uusiin moniammatillisiin Sote-opintoihin. Nyt toisen kerran järjestettävän suursimulaation suunnittelusta vastaa monitieteinen ryhmä, jossa on asiantuntijoita yliopiston farmasian, hoitotieteen, lääketieteen, yhteiskuntatieteiden sekä sosiaali- ja terveysjohtamisen laitoksilta, kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksiköstä, Savonia-ammattikorkeakoulun terveysalalta ja KYSistä.

Simulaatiota käytetään paljon esimerkiksi asiakkaan kohtaamisen ja hoitotilanteiden harjoitteluun. Viime vuosina on järjestetty moniammatillisia simulaatioita noin 10-20 hengen ryhmille ja niihin osallistuneet opiskelijat ovat arvioineet simulaatioiden muun muassa lisänneen ammattiryhmien keskinäistä ymmärrystä ja arvostusta. – Nyt kokeillaan toisen kerran, miten hyvin tällainen suurryhmätoteutus palvelee oppimista, kertovat hoitotieteen didaktiikan yliopistonlehtori Terhi Saaranen, yliopistonlehtori Kirsti Laitinen farmasian laitokselta ja Savonian hoitotyön yliopettaja Marja Silén-Lipponen.

– Kielteiset asenteet ovat usein esteenä moniammatilliselle työskentelylle ja siksi perusta hyville työtavoille tulisikin rakentaa jo peruskoulutusvaiheessa. Väestön ikääntymisen myötä lisääntyvät terveysongelmat tuovat mukanaan haasteita muun muassa ravitsemuksen ja turvallisen lääkehoidon toteutukseen. Moniammatillisissa tiimeissä näitä ongelmia voidaan ratkoa järkevästi ja tehokkaasti.

Iäkkään lääkehoitoa käsittelevässä simulaatioissa demonstroidaan ensin, kuinka haastattelun avulla selvitetään iäkkään ihmisen lääkitystä, ravitsemusta ja kotona pärjäämistä. Simulaation toiseen osaan osallistuvat ammattirooleissaan sairaanhoitaja, lääkäri, sosiaalityöntekijä, proviisori ja ravitsemusterapeutti. Simulaatioiden jälkeen käydään oppimiskeskustelu, jossa eri ammattiroolien edustajat arvioivat työskentelyään osana moniammatillista työryhmää. Myös yleisö pääsee osallistumaan keskusteluun ja kommentoimaan omalla kännykällä, Presemo-aktivointityökalun avulla.

Tutustu suurryhmäsimulaation ohjelmaan

Mukaan voi ilmoittautua 8.11.2018 mennessä e-lomakkeella osoitteessa https://elomake.uef.fi/lomakkeet/17371/lomake.html

Tilaisuuden rauhoittamiseksi osallistujia pyydetään saapumaan ajoissa ja pysymään paikalla loppuun asti.

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan suurryhmäsimulaatiota. Järjestäjiä on mahdollisuus haastatella lyhyesti tauolla klo 14.15. Ilmoittautuminen ja lisätietoja: kirsti.laitinen (a) uef.fi ja terhi.saaranen (a) uef.fi