Viinipulloja ja laseja.

Monet geenit säätelevät alkoholin käyttöä ja tupakointia

Uusi tutkimus osoittaa, että alkoholin käyttöä ja tupakointia säätelee yli 2300 geeniä. Tutkimus julkaistiin arvostetussa Nature-lehdessä ja siihen osallistui yli 300 miljoonaa henkilöä Euroopasta, Afrikasta, Yhdysvalloista ja Aasiasta. Suomesta tutkimukseen osallistuivat Itä-Suomen yliopisto (METSIM-tutkimus) ja Helsingin yliopisto.

Alkoholin käyttöön ja tupakointiin liittyvä kuolleisuus syöpään on 15 % ja sydänsairauksiin 5 % kaikista kuolinsyistä koko maailman väestössä. Tupakointiin ja alkoholin käyttöön liittyy monia käyttäytymis- ja ympäristötekijöitä. Nyt julkaistu maailman suurin tutkimus tästä aiheesta osoittaa, että myös geeneillä on tärkeä merkitys alttiudelle alkoholin käyttöön ja tupakointiin. Geenivaikutus on havaittu myös aikaisemmissa tutkimuksissa, mutta niissä se oli huomattavasti pienempi. Geenien vaikutus eri väestöissä osoittautui tässä uudessa tutkimuksessa varsin samanlaiseksi, sillä 80 % geeneistä, jotka aiheuttavat riippuvuutta alkoholin käyttöön ja tupakointiin, olivat samoja kaikissa tutkituissa väestöissä. Tutkimuksessa havaittiin, että keskushermostoon, neurotransmissioon ja psyykkisiin sairauksiin liittyvät geenit altistavat myös alkoholin käytölle ja tupakoinnille. Millä mekanismilla nämä geenit vaikuttavat alkoholin käyttöön ja tupakointiin on vielä selvittämättä.

Tämä tutkimus on myös hyvä esimerkki siitä, miten laaja-alainen yhteistyö genetiikassa on välttämätöntä uuden tiedon saamiseksi auttamaan eri sairauksien diagnostiikkaa ja hoitoa.

Markku Laakso, professori, Itä-Suomen yliopisto

puh. 040 672 3338, markku.laakso(a)uef.fi

Tutkimusartikkeli:

Saunders GRB, Wang X, Chen F, Jang SK, et al. Genetic diversity fuels gene discovery for tobacco and alcohol use. Nature. 2022 Dec 7.  doi: 10.1038/s41586-022-05477-4. Online ahead of print. PMID: 36477530

Avainsanat