Käkisalmen linna.

Millaisia olivat kaupan ja vallan verkostot Ruotsin suurvalta-ajan itärajan kaupungeissa?

Itä-Suomen yliopistossa alkavassa tutkimushankkeessa selvitetään talouden ja vallan verkostoja Ruotsin suurvalta-ajan itäisissä rajakaupungeissa. Hankkeessa tutkitaan nykyisen Pietarin paikalla sijainneen Nevalinnan, Käkisalmen, Sortavalan, nykyisen Lieksan paikalla sijainneen Brahean sekä Kajaanin kaupunkeja ja niiden verkostoja 1600-luvun loppupuolella.

Svenska Litteratursällskapet i Finland myönsi Kaupungit Ruotsin suurvallan itärajalla -tutkimushankkeelle lähes 400 000 euron rahoituksen. Hankkeessa yhdistyvät mikrohistoriallinen lähestymistapa ja digitaalisten geoinformatiikan ja verkostoanalyysin työkalujen hyödyntäminen. Tutkimushankkeen tärkeimmän lähdeaineiston muodostavat kaupunkien raastuvanoikeuksien pöytäkirjat.

Hankkeen yhteistyökumppanina on Kansallisarkisto, jonka kanssa yhteistyössä tuotetaan pöytäkirja-aineistosta 1600-luvun käsialojen tulkintaan opetusaineisto käsinkirjoitettujen asiakirjojen konelukemiseen kehitetylle algoritmille. Tutkimushankkeessa työskentelevät tutkijat Jenni Merovuo ja Antti Härkönen sekä dosentti Jukka Kokkonen Itä-Suomen yliopistosta ja dosentti Kasper Kepsu Åbo Akademista. Hankkeen vastuullinen johtaja on professori Kimmo Katajala Itä-Suomen yliopistosta. Tutkimushankkeen kesto on kolme vuotta (2024–2026).

Professori Kimmo Katajala, puh. 050 549 3058, Kimmo.katajala(at)uef.fi

Avainsanat