UEF liput lipputangoissa

Mikä on ohjauksen rooli yhteiskunnassa tapahtuneiden muutosten ratkaisussa? – Ohjauksen koulutus 30 vuotta

Itä-Suomen yliopiston ohjauksen koulutuksen maisteriohjelma täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Juhlaseminaari pidetään perjantaina 30. marraskuuta Joensuun kampuksella klo 8–16.30 (Aurora-rakennus, Sali AU100, Yliopistokatu 2). Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Juhlapäivän aikana voi osallistua erilaisiin työpajoihin, ja juhlaseminaarissa ohjauksen ajankohtaisia kysymyksiä ovat tarkastelemassa professorit Jean Guichard, Marjatta Vanhalakka-Ruoho sekä Sanna Vehviläinen.

Päivän aikana tarkastellaan ajankohtaisia kysymyksiä muun muassa alueellisten ohjauspalveluiden saatavuuden eriarvoisuudesta, koulutukseen keskittymisestä ja oppimistuloksien eroista. Mediassakin esille nostettu koulutus- ja työmarkkinapolkujen voimakas eriytyminen sukupuolen mukaan ja sukupuolten väliset palkkaerot puhuttavat ja koskettavat OECD-maista eniten Suomea.

Puheenaiheena ovat myös maahanmuuttajataustaiset nuoret, jotka keskeyttävät toisen asteen koulutuksen kolme kertaa todennäköisemmin valtaväestöön verrattuna. Pisa-tutkimuksissa taas peruskoulun mahdollisuudet tasoittaa sosioekonomisen taustan vaikutuksia ovat heikentyneet viime vuosina. Mikä on ohjauksen ja ohjausalalla työskentelevien ammattilaisten rooli näiden muutosten ja esitettyjen tutkimustulosten valossa?

Lisätietoa juhlaseminaarin ohjelmasta ja työpajojen sisällöstä: www.uef.fi/ohjauskm30v

Yliopisto-opettaja Hanna Nuutinen, 050 526 2628