Tomi Mäki-Opas.

Mieliteko-ohjelman ensimmäisen vuoden tulokset ovat positiivisia

Pohjois-Savossa käynnistyi elokuussa 2021 Mieliteko-ohjelma, jossa tavoitteena on lisätä mielen hyvinvointia ja vähentää päihteiden käyttöä koko maakunnan alueella. Ohjelman vaikuttavuuden arvioinnista vastaa Itä-Suomen yliopiston Vaikuttavuuden talo. Ensimmäisen hankekauden tuloksia esiteltiin Kuopion kaupunginteatterissa 11. toukokuuta järjestetyssä seminaarissa.

Itä-Suomen yliopisto toteutti hankkeen ensimmäisen toimintavuoden aikana selvityksen elintapojen ja positiivisen mielenterveyden välisistä yhteyksistä työelämän ulkopuolella olevien pohjoissavolaisten keskuudessa. Selvityksessä havaittiin, että liikunta ja hyvä unen laatu edistivät mielenterveyttä, epäsäännöllinen ateriointi ja humalahakuinen juominen puolestaan heikensivät sitä.

– Hankkeessa toteutetusta elintapavalmennuksesta puolestaan tuli positiivista palautetta, että se tarjosi tietoa siitä, mitä oman mielenterveyden lisäämiseksi ja elintapojen kohentamiseksi voi tehdä. Valmennus antoi sysäyksen muun muassa liikuntaan ja vinkkejä muutosten tekemiseksi sekä osoitti myös, mikä merkitys pienillä teoilla voi olla omissa elintavoissa, tutkimusjohtaja Tomi Mäki-Opas kertoi.

Päihdeongelmaiset tavoitettiin interventiolla

Myös Mieliteko-ohjelmassa toteutettu päihteettömyyttä edistävä interventio osoittautui toimivaksi tavaksi päihdeongelmaisten henkilöiden tavoittamisessa.

– Päihdeongelmaisia henkilöitä pystyttiin tunnistamaan ja tavoittamaan hyvin, mutta tässä vaiheessa ei vielä pystytä sanomaan sitä, saadaanko intervention avulla merkittävää muutosta heidän päihteiden käytössään.

BitHabit-sovellus innosti edistämään mielenterveyttä

Vaikuttavuuden talo arvioi myös Mieliteko-hankkeen kokeilua, jossa kaikille pohjoissavolaisille tarjottiin käyttöön Myseula-hyvinvointikysely sekä BitHabit-sovellus käyttöön kuukauden ajaksi. Sovelluksen aktivoi yli 900 pohjoissavolaista.

– Osallistujat tekivät jopa yhdeksän yksittäistä tekoa oman mielenterveytensä edistämiseksi. Suosituimpia tekoja olivat oman mielenhyvinvoinnin edistämiseen, arjen hallintaan ja kuntoliikuntaan liittyvät teot. Opiskelijaikäiset nuoret taas halusivat tehdä tekoja oman keskittymisensä ja aivoterveyden edistämiseksi.

Mielenterveyden johtamiseen kaivataan tukea

Tutkijat selvittivät myös mielenterveyden johtamisen tilannetta Pohjois-Savossa. Selvityksen perusteella tukea kaivataan suunnittelussa, tehtyjen päätösten ja niiden vaikutusten arvioinnissa sekä itse mielenterveysjohtamisen käsitteen avaamissa. Kehittämisessä nousivat esiin yhteistyö, resurssien riittäminen asetettujen tavoitteiden toteuttamiseen, ymmärrettävät palvelurakenteet sekä johtamisen tukena tarvittava tietopohja.

Mieliteko-hanketta on takana vasta yksi vuosi, joten tutkimus siinä toteutettujen toimenpiteiden vaikuttavuudesta jatkuu.

– Vaikuttavuudesta pystymme sanomaan enemmän vasta myöhemmässä vaiheessa. Tutkimuksen näkökulmasta olemme jo tässä vaiheessa onnistuneet luomaan tilannekuvaa ja kehittämään uusia menetelmiä.

Mieliteko-ohjelmaa toteuttaa Hyvällä mielellä Pohjois-Savo 2021–2030 -hanke, jota rahoittaa Euroopan Sosiaalirahasto (ESR). Hanketta hallinnoi Kuopion kaupunki ja sen osatoteuttajia ovat Itä-Suomen yliopisto, Savonia-ammattikorkeakoulu ja Humanistinen ammattikorkeakoulu. Ohjelmaan ovat sitoutuneet laajasti Pohjois-Savon kaupungit ja kunnat.

Mieliteko palaa näyttämölle -tapahtuman tunnelmista ja ensimmäisen hankekauden tuloksista voit lukea lisää Mieliteko-median verkkosivuilta https://www.mielitekomedia.fi/.

Tutustu politiikkasuosituksiin:

Mieliteko-ohjelman esiselvitys

Mielenterveys- ja päihdeongelmat työelämän ulkopuolella olevilla pohjoissavolaisilla

Työelämän ulkopuolella olevien positiivista mielenterveyttä tulee parantaa edistämällä terveellisiä elintapoja ja tarjoamalla matalan kynnyksen palveluita

Kuva: Vicente Serra/Kuopion kaupunki.