Menestyneitä urheilevia opiskelijoita palkittiin Kuopiossa

Itä-Suomen yliopisto ja Kuopion urheiluakatemia muistivat talvikaudella menestyneitä opiskelijoitaan vappuaattona järjestetyssä kahvitilaisuudessa. Yliopiston myöntämän stipendin sai kaksi urheilijaa. Lisäksi tuotelahjapaketilla muistettiin kahdeksaa urheilijaa.

Suurimman stipendin sai kauppatieteitä opiskeleva Ilkka Herola, joka kuluneella kaudella otti muun muassa yhdistetyn maailmancupissa yhden osakilpailuvoiton parisprintissä sekä sijoittui Seefeldin MM-kilpailuissa normaalimäen Gundersen-kilpailussa viidenneksi.

– Vaikean alkukauden jälkeen positiivista oli nousujohteinen loppukausi. Henkilökohtaisesti oli tärkeää, että pää pysyi kylmänä alkukauden vaikeuksista huolimatta, suoraan lenkkipoluilta palkitsemistilaisuuteen tullut Herola totesi.

Toisen stipendin sai lääketiedettä opiskeleva Joel Naukkarinen, joka rikkoi sisäsoudun 100 kilometrin maailmaennätyksen marraskuussa 2018. Lisäksi hän otti kuluneella kaudella sisäsoudun EM-pronssia 2 000 metrin matkalla sekä EM-kultaa sprintissä.

Urheilumenestyksestä tilaisuudessa palkittiin myös mäkihyppääjä Elias Vänskä, pika-aituri Anniina Kortetmaa, kuulantyöntäjä Eveliina Rouvali, juoksija Samu Mikkonen sekä pesäpalloilijat Siri EskolaJanette LepistöIina Lehtinen ja Kaisaleena Rautakorpi.

Positiivista nostetta yliopistolle

Akateeminen rehtori Harri Siiskonen muistutti palkitsemistilaisuudessa, että huippu-urheilun ja opintojen yhdistäminen on etenkin talviurheilulajeissa haastavaa.

– Rauhoittava tekijä teille urheilijoille on, että teillä on opiskelupaikka. Näkymä uran jälkeiseen arkeen on siis varsin selvä.

Yliopistolle opiskelevat huippu-urheilijat tuovat Siiskosen mukaan positiivista nostetta.

– Opiskelijaurheilijat luovat osaltaan kuvaa opiskelijamyönteisestä yliopistosta, mikä on meille tärkeää.

Joustoa opinnoissa ja erinomaiset harjoittelupaikat

Urheilevat opiskelijat kokivat, että heidän tarpeitaan kuunnellaan omissa oppiaineissa hyvin. Herolan mukaan esimerkiksi tenttejä pystyy kauppatieteissä ajoittamaan hyvin omien kilpailu- ja harjoitteluaikataulujen mukaan. Myös kansanterveystiedettä opiskeleva pika-aituri Anniina Kortetmaan mielestä opintojen aikatauluja on pystynyt sovittamaan joustavasti.

– Yleisurheilussa syksy on yleensä tehokkainta opiskeluaikaa, vaikka harjoittelumäärät ovat silloin korkeat, Kortetmaa sanoi.

Kortetmaan kisakausi on vasta alkamassa, ja kauden päätavoite on universiadeissa. Viime talven Kortetmaa harjoitteli valmentajavaihdoksen vuoksi Jyväskylässä. Hän kuitenkin korostaa, että Kuopio tarjoaa erinomaiset harjoittelupuitteet opiskeleville huippu-urheilijoille.

– Kuopio-halli on erinomainen harjoituspaikka, ja olen pystynyt harjoittelemaan myös täkäläisten yleisurheilijoiden kanssa.

Myös talviurheilijoille Kuopion harjoitusolosuhteet ovat mainiot.

– Kuopiossa on hyvät harjoitusmaastot ja hyppyrimäet. Harjoittelen kuitenkin maajoukkueryhmän mukana, joten leiriviikkoja kertyy paljon muualla, Herola totesi.