Hyppää pääsisältöön

Ukrainan sodan vaikutukset yliopistoon

Avoimen yliopiston opiskelija Jaana Hiltunen

Mediakasvatuksen käytäntö ja käsitteet haltuun avoimissa opinnoissa

Ympäristö- ja taidekasvattaja Jaana Hiltunen syvensi mediakasvatuksen osaamistaan avoimessa yliopistossa.

Mediakasvatuksen opinnoissa käytännön niksit tuovat apua kasvatustyön arkeen, ja teoria haastaa pohtimaan uutta.

Varsinkin mediakasvatuksen käytännön menetelmät ovat auttaneet ympäristö- ja taidekasvattaja Jaana Hiltusen työtä arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastussa Lapinlahdella. Hiltunen aloitti mediakasvatuksen opintokokonaisuuden suorittamisen Itä-Suomen yliopiston avoimessa yliopistossa syksyllä 2020.

– Mediakasvatuksen opinnot tukevat nykyistä työnkuvaani, ja halusin täydentää omaa osaamistani. Työssäni tuli eteen mediakasvatuksen verkostoitumishanke Pohjois-Savossa, ja koordinoin verkostoa. Mielenkiinto opintoihin heräsi sitä kautta, Hiltunen kertoo.

Avoimen yliopiston opinnot ovat sopineet hyvin Hiltuselle: hän on pitänyt siitä, että opintoja on voinut tehdä etäyhteyksin ja vapaamman aikataulun mukaan työn ohessa.

Oppi on tullut myös osaksi työn arkea, kun Hiltunen järjesti Turvallisesti netissä alle kouluikäisten kanssa -webinaarin varhaiskasvattajille viime helmikuussa.

Käytännön tekemisestä hyötyä arkeen

Mediakasvatuksen opintokokonaisuus soveltuu Hiltusen mukaan kaikille varhaiskasvattajille ja eri koulutusasteiden opettajille, jotka haluavat syventää mediakasvatuksen osaamistaan.

Hän itse on kokenut opinnot kiinnostaviksi ja monipuolisiksi. Opinnot antavat peruskatsauksen siihen, mitä mediakasvatus on. Mukana on käytännön menetelmiä ja materiaaleja sekä toisaalta teoreettisempia opintoja ja yliopisto-opintoihin kuuluvaa tiedonhankintaa.

– Johdatus mediakasvatukseen ja digihyvinvointiin -kurssi sekä Mediataidot digitaalisessa oppimisympäristössä -kurssi olivat kannaltani kaikkein antoisimmat. Materiaalit olivat verkossa, ja tehtävät oli paloiteltu hyvin. Käytännön tekemisestä oli itselleni hyötyä ja kahlasin innoissani materiaalia läpi. Kasvatustyötä tekevät haluavat usein valmiita toimintamalleja, Hiltunen kertoo.

Vastaavasti kriittisen medialukutaidon kurssi teetti eniten töitä. Hiltunen koki pidemmät esseetehtävät haastaviksi. Eteen tuli myös paljon uusia käsitteitä, joiden haltuun ottaminen vei aikansa. Oppimista on tapahtunut teoreettisenkin osaamisen parissa, mutta työtä se on myös teettänyt.

– Välillä lähtee sujumaan, ja välillä on haastavampaa, kun teen opintoja töiden ohessa. Silloin kaikki ei ehkä etene aivan siinä aikataulussa kuin on ajatellut, Hiltunen pohtii.

Jatkuva oppija luonnostaan

Jaana Hiltunen on todellinen jatkuva oppija. Hän on ennättänyt elämänsä varrella opiskella avoimessa yliopistossa kasvatustieteiden perusopinnot, musiikkiterapian perusopinnot, draamakasvatuksen aineopinnot ja ympäristösuojelua.

Ammattitutkintojakin häneltä löytyy useita: hotellivirkailija, markkinointimerkonomi, lasten ja nuorten sanataideohjaaja sekä ympäristökasvattajan erikoisammattitutkinto.

Eikä siinä kaikki: seuraavaksi Hiltunen on pohtinut tulevaisuuskasvatuksen opintoja avoimen yliopiston puolella. Myös sosiaalipedagogiikan tutkintokoulutus houkuttaa.

– On mielenkiintoista oppia uusia asioita. Itä-Suomen yliopiston avoimessa yliopistossa kaikki on toiminut hyvin, ja olen saanut tukea ja apua kaikkiin kysymyksiin, Hiltunen sanoo.