Marko Holmavuo

Marko Holmavuo aloitti Itä-Suomen yliopiston digijohtajana

Marko Holmavuo on aloittanut työnsä Itä-Suomen yliopiston digijohtajana 10. huhtikuuta. Digijohtaja toimii yliopiston tietotekniikkapalveluyksikön johtajana sekä vastaa yliopiston digitalisaation kokonaisuuden kehittämisestä.

– Digitalisaatio on muuttanut ja muuttaa myös jatkossa toimintaympäristöämme. Siihen liittyviä mahdollisuuksia tulee hyödyntää entistä laaja-alaisemmin myös yliopistojen toiminnassa ja erilaisissa ekosysteemeissä, joissa toimimme, Holmavuo sanoo.

– Yksi tärkeä näkökulma on se, että digitalisaatiolla pystytään lisäämään ja vahvistamaan yliopiston vetovoimatekijöitä, esimerkiksi kehittämällä houkuttelevia ja motivoivia opiskelu-, tutkimus- ja työympäristöjä.

– Tällä on tulevaisuudessa entistä suurempi merkitys sekä huippuosaajia koulutettaessa että korkealaatuisen tieteen tekemisessä, Holmavuo arvioi.

Holmavuon mukaan digitalisaation edistämisessä on tärkeää kehittää toimintaa, toimintamalleja ja organisaation kulttuuria samalla kun innovoidaan ja hyödynnetään teknologisia ratkaisuja.

– Itä-Suomen yliopiston laaja-alaisen ja monitieteisen osaamisen hyödyntäminen on yksi merkittävä vahvuus kehitystyössä. Tämän osaamisen ja näkemyksellisyyden turvin pystymme luomaan niin sisäisille kuin ulkoisille käyttäjä- ja sidosryhmille ratkaisuja ja palveluita, jotka entistä personoidummin tukevat ja tuottavat lisäarvoa päivittäisessä toiminnassa.

Marko Holmavuo on toiminut aiemmin eri johtotehtävissä Prodacapo Group Oy:ssä, viimeksi operatiivisena johtajana ja vastannut konsernin liiketoiminnan kehityksestä ja konsernitasoisesti tuotekehityksen johtamisesta. Sitä ennen Holmavuo on työskennellyt Tieto Finland Oy:n asiakkuusjohtajana (2016–2017), Istekki Oy:n johtajana eri vastuualueilla (2011–2015) ja Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin tietohallinnon päällikkötehtävissä ja johtajana (2005–2011).

Holmavuo on valmistunut Kuopion yliopistosta tietojenkäsittelytieteen koulutusohjelmasta filosofian maisteriksi vuonna 2008 ja sen jälkeen suorittanut MBA-tutkinnon Itä-Suomen yliopistossa.

Itä-Suomen yliopiston tietotekniikkapalvelut -yksikkö on yliopistopalveluihin kuuluva IT- ja opetusteknologiapalveluita tuottava asiantuntijayksikkö. Tietotekniikkapalveluissa työskentelee noin 50 eri osaamisalojen IT-asiantuntijaa.

Digijohtaja Marko Holmavuo, marko.holmavuo@uef.fi, 050 476 4219