Marjorita Sormunen

Marjorita Sormunen Schools for Health in Europe -verkoston tutkimusryhmän johtoon

Yliopistotutkija Marjorita Sormunen Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen laitokselta on valittu Schools for Health in Europe -verkoston tutkimusryhmän puheenjohtajaksi vuoden 2019 alusta alkaen. Puheenjohtajakausi on nelivuotinen.

1990-luvulla perustetun Schools for Health in Europe, SHE -verkoston tavoitteena on kouluyhteisöjen terveyden edistäminen. Suomessa verkosto toimii nimellä Euroopan terveet koulut. WHO:n ohjauksessa toimivaan verkostoon kuuluu 31 maata ja Suomesta kymmeniä kouluja, jotka ovat osallistuneet verkoston tutkimus- ja kehittämishankkeisiin. – 2000-luvulla perustetun tutkimusryhmän tavoitteena on tuottaa tieteellistä näyttöä käytännön toiminnan tueksi, Sormunen kertoo.

Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen laitos on ollut SHE-verkoston ja tutkimusryhmän toiminnassa mukana alusta asti, perustajajäseninä emeritaprofessori Kerttu Tossavainen ja professori Hannele Turunen. Sormunen on keskittynyt aihepiiriin myös omassa tutkimuksessaan monipuolisin menetelmin ja eri näkökulmista koulun ja kodin terveyskumppanuutta käsitelleestä hoitotieteen väitöskirjasta alkaen. Hän on lisäksi ollut aktiivisesti mukana järjestämässä verkoston kansainvälisiä kesäkouluja, nykyisiä SHE Academy -koulutuspäiviä, nuorille tutkijoille. Koulutukseltaan Sormunen on paitsi terveystieteiden tohtori, myös luokanopettaja ja terveystiedon opettaja.

– SHE-verkoston tutkimusryhmässä toimii eri alojen tutkijoita terveystieteistä kasvatustieteisiin, liikuntatieteisiin ja yhteiskuntatieteisiin, joten se tarjoaa loistavan yhteistyöverkoston kouluterveyden tutkijoille, Sormunen toteaa.

WHO:n pyynnöstä tutkimusryhmän toimintaa on lähdetty laajentamaan Itä-Euroopan ja Keski-Aasian EECA-maihin. Marraskuussa Sormunen johti Moskovassa ensimmäistä EECA-maiden tutkimusryhmätapaamista SHE:n johtajan Anette Schulzin ja WHO:n Euroopan aluetoimiston lasten ja nuorten terveyden ohjelmajohtajan Martin Weberin kanssa. Viides eurooppalainen kouluterveyskonferenssi (5th European Conference on Health Promoting Schools) pidetään Moskovassa marraskuussa 2019.

SHE-verkoston tutkimusryhmän puheenjohtajuus tuo Sormuselle vastuuta muun muassa useista vuosittaisista tieteellisistä tapaamisista, SHE Academyn koulutustarjonnasta ja tutkimusrahoitukseen liittyvästä taustatyöstä. Ryhmään kuuluu yli 70 tutkijaa 21 maasta.  – Lähiaikoina kartoitamme tarkemmin jäsenten tarkempia tutkimusalueita ja mahdollisuuksia yhteisiin hankkeisiin ja synergiaetuun rahoitushaussa. Tavoitteena on myös tuoda kouluterveystutkimusta laajemmin ja näkyvämmin esille Euroopassa ja jäsenmaissa.

Tutkimusryhmän varapuheenjohtajana toimii professori Kevin Dadaczynski Saksasta. Euroopan terveet koulut -verkoston kansallinen koordinaattori Suomessa on erityisasiantuntija Päivi Nykyri Suomen sosiaali ja terveys ry:stä SOSTEsta.

Yliopistotutkija Marjorita Sormunen, marjorita.sormunen (a) uef.fi, p. 050 3870843