Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Maria Seilo sai sosiaalipedagogiikan opinnäytepalkinnon 2021

Yhteiskuntatieteiden maisteri Maria Seilo on saanut Suomen sosiaalipedagogisen seuran jakaman vuoden 2021 sosiaalipedagogiikan opinnäytepalkinnon. Seilon pro gradu -tutkielma Eettinen solidaarisuus kasvatustavoitteena – Systemaattinen analyysi Vanessa Andreottin globaalin kansalaiskasvatuksen teoriasta on tehty Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden laitoksella sosiaalipedagogiikan pääaineeseen.

Palkitun valinneet Aino Hannula ja Voitto Kuosmanen kiittävät Seilon opinnäytteen aihetta erityisen ajankohtaiseksi Suomessa ja koko maailmassa, jossa dialoginen keskustelu, kuuntelu ja pyrkimys yhteisymmärrykseen ja yhteistoimintaan ovat tulleet haasteiksi. Palkintoperusteluiden mukaan eettisen solidaarisuuden vahvistuminen on avain dialogin vahvistumiseen sekä blokkien ja fundamentalismin purkamiseen, kun ratkaisemme globaaleja ongelmia.

Seilo on valinnut tutkimuskohteekseen brasilialaisen Vanessa Andreottin globaalin kansalaiskasvatuksen teorian. Opinnäytteessä on onnistuttu teoreettis-metodologisissa valinnoissa, tulkinnoissa ja soveltamisessa. ”Opinnäyte innostaa monella tavalla kasvatusta purkamaan vallitsevia ajattelu- ja toimintatapoja kriittisen, emansipatorisen kasvatuksen suuntaan. Kasvaminen itseohjautuvaksi ja eettiseksi toimijaksi edellyttääkin uskallusta purkaa omia ajattelutapoja ja kehittää itsereflektiivisyyttä.  Nämä taidot ovat välttämättömiä, jotta voimme kohdata ja ratkaista yhdessä maailmanlaajuisia haasteita”, Seilon työtä kuvataan palkintoperusteissa.

Suomen sosiaalipedagoginen seura jakoi opinnäytepalkinnon seitsemännen kerran verkkokonferenssina järjestetyillä Sosiaalipedagogiikan päivillä perjantaina 19.3.2021. Palkinto myönnetään sosiaalipedagogiikkaa ansiokkaasti esiintuovalle ja kehittävälle opinnäytteelle, vuorovuosina pro gradu -tutkielmalle ja amk-perustutkinnon/ylemmän amk-tutkinnon opinnäytteelle.

Palkittu työ ja arviointi ovat luettavissa kokonaisuudessaan verkko-osoitteessa http://www.sosiaalipedagogiikka.fi/opinnaytepalkinto/. Ensi vuoden opinnäytepalkinto jaetaan keväällä 2022 Porissa järjestettävillä Sosiaalipedagogiikan päivillä. Silloin vuorossa ovat ammattikorkeakoulun opinnäytetyöt.

Elina Nivala, puheenjohtaja, Suomen sosiaalipedagoginen seura ry, elina(at)nivala.net