Jäätikkö ja sulaa maata.

Maapallon kriittiset keikahduspisteet ovat pian vaarassa ylittyä

Global Tipping Points -raportin mukaan maailma on vaarassa ylittää maapallon kriittiset keikahduspisteet pian. YK:n ilmastokokouksessa julkaistu raportti on ensimmäinen kattava arvio kriittisten keikahduspisteiden riskeistä, niiden hallinnasta sekä mahdollisuuksista yhteiskunnalliseen muutokseen.

Raportin on tuottanut yli 200 tutkijan kansainvälinen ryhmä Exeterin yliopiston koordinoimana yhteistyössä Bezos Earth Fundin kanssa. Apulaisprofessori Yulia Yamineva Itä-Suomen yliopiston oikeustieteen laitokselta osallistui hallintaa käsittelevän luvun kirjoittamiseen.

Global Tipping Points -raportti määrittelee maapallon kriittiset keikahduspisteet kriittisiksi kynnyksiksi, joissa ilmasto- ja ympäristöpaineet voivat johtaa äkillisiin ja peruuttamattomiin muutoksiin. Raportissa tunnustetaan viisi välittömässä vaarassa olevaa järjestelmää: Grönlannin ja Länsi-Antarktiksen jäätiköt, lämpimien vesien koralliriutat, Pohjois-Atlantin subpolaarinen pyörrevirtaus ja ikiroudan alueet. Arktisella alueella sijaitsevalle Suomelle monet raportin havainnoista ovat erityisen merkittäviä.

Kriittisten keikahduspisteiden ylittäminen voi johtaa katastrofaalisiin seurauksiin, kuten maailmanlaajuisesti kykyyn kasvattaa tärkeimpiä perusviljelykasveja. Raportti osoittaa, että ilmasto- ja ekokriisin kokonaisuhka on huomattavasti vakavampi kuin yleisesti ymmärretään.

Kriittisiin keikahduspisteisiin puuttuvia erityisiä hallintatoimia ei nykyisin ole olemassa, mutta niitä tarvitaan kiireellisesti. Raportti suosittaa, että eri aloilla, kuten ilmastonmuutoksen, ympäristönsuojelun ja kehityksen parissa toimivat, globaalit ja alueelliset instituutiot ottavat huomioon keikahdusprosessien merkityksen työssään. Yksi raportin suosituksista on, että hallinnan kanssa toimivien tahojen – YK:n toimielimet, kansainväliset järjestöt, kansalliset hallitukset ja ei-valtiolliset toimijat mukaan lukien – on sitouduttava prosessiin, jossa kriittisten keikahduspisteiden hallintaa kehitetään oppimisen, kannanmuodostamisen ja asemoitumisen sekä koalitioiden ja linjausten kautta.

Raportti:

T.M. Lenton, D.I. Armstrong McKay, S. Loriani, ym. (toim.) (2023): The Global Tipping Points Report 2023. Exeterin yliopisto, Exeter, UK. Raportti on ladattavissa osoitteessa https://global-tipping-points.org/

Apulaisprofessori Yulia Yamineva, yulia.yamineva(at)uef.fi