Kuvituskuva, vihreitä viivoja.

Lukiolaisten kesäkurssilla tutustuttiin säteilyturvallisuuteen ja sairaalafysiikkaan

Itä-Suomen yliopiston sovelletun fysiikan laitos järjesti ensimmäistä kertaa Lukion matematiikan ja luonnontieteen kehittämisverkoston (Lukema-verkosto) kanssa lukion ensimmäisen ja toisen vuoden oppilaille suunnatun virtuaalisen kesäkurssin säteilyturvallisuudesta ja sairaalafysiikasta.

Kurssin keskeisenä teemana oli säteily, erityisesti ionisoiva säteily. Näkökulmina säteilyyn olivat säteilysuojelu ja käyttö terveydenhuollossa.  Yksi kurssin järjestävistä tahoista oli myös Säteilyturvakeskus.

Oppilaat tutustuivat säteilyfysiikkaan teoreettisesti ja mittauksin etälaboratoriota käyttäen. Sairaalafysiikkaan tutustuttiin sairaalafyysikoiden kertomana ja virtuaalisten sairaalavierailujen kautta. Säteilysuojeluun tutustuttiin Säteilyturvakeskuksen (STUK) asiantuntijoiden johdolla.

Opettajina kurssilla toimivat yliopistonlehtori Lasse Heikkinen Itä-Suomen yliopiston sovelletun fysiikan laitokselta, lehtori Matti Heikkinen Otaniemen lukiosta sekä tarkastaja Jukka Liukkonen Säteilyturvakeskuksesta. Mukana oli lisäksi useita asiantuntijoita sairaalasta ja STUKista.

Kurssilla oli mukana 22 oppilasta Helsingistä Ouluun ja Joensuusta Kokkolaan. Oppilaat saivat kurssimerkinnän lukiotutkintoonsa.

—Lukiolaisille tämä oli mahtava mahdollisuus tutustua asioihin, joihin ei varsinaisilla lukiokursseilla ole aikaa. Sairaalafysiikka kiinnostaa monia ja voi antaa hyvän vaihtoehdon esimerkiksi lääketieteellisiä opintoja suunnitteleville. Kurssilla oli mukana enemmän tyttöjä kuin poikia, mikä on fysiikan kurssiksi vähän yllättävääkin, kertoo Lukema-verkostoa luotsaava valtakunnallisen luonnontieteen kehittämistehtävän koordinaattori Kirsi-Maria Vakkilainen Otaniemen lukiosta.

—Niin lukiolakiin kuin kehittämistehtäväämmekin kuuluu korkeakouluyhteistyön velvoite, ja tämähän on mitä parhainta yhteistyötä, hän jatkaa.

Valtakunnallinen luonnontieteen kehittämistehtävä on Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä tehtävä, joka on annettu Otaniemen lukiolle vuoteen 2025 asti. Otaniemen lukiolla on myös matematiikan ja luonnontieteen erityistehtävä eli opiskelijat voivat opiskella erityislukiossa painotetusti matematiikkaa ja luonnontieteitä.

Lisätietoja: Yliopistonlehtori Lasse Heikkinen, lasse.heikkinen (a) uef.fi, p.040 355 3003

Lisätietoja kesäkurssista