Oppimisen tuen kehittäminen on edennyt viime aikoina lukioissa nopeasti. Syksyllä 2025 otetaan käyttöön päivitetty lukiolaki, jonka seurauksena lukiolaisten oikeus oppimisen tukeen vahvistuu ja oikeus erityisopetukseen täsmentyy. Itä-Suomen yliopiston ja Åbo Akademin yhteisessä tutkimushankkeessa selvitettiin tätä varten lukio-opiskelijoiden yhdenvertaisia oppimisen mahdollisuuksia tutkimusperustaisesti.
Saatujen tulosten mukaan oppimisen tuen toteuttamiseen lukioissa vaikuttaa lukion ulkopuolinen toimintaympäristö kuten lait ja säädökset, lukion sisäinen toimintakulttuuri, henkilöstö, oppimisen tuen käytänteet, opiskelijat sekä fyysinen opiskeluympäristö.
Yhteisellä kehittämisellä keskeinen rooli
Tuore tutkimus kohdennettiin lukioiden rehtoreille, koska heillä on laaja näkemys lukioiden toiminnasta sekä keskeinen rooli oppimisen tukeen liittyvässä päätöksenteossa ja käytänteiden kehittämisessä.
Rehtorit nostivat tutkimuksessa esille tarpeen täsmentää oppimisen tuen toteuttamista ohjaavia asiakirjoja. Lisäksi tarvitaan enemmän ruotsinkielistä tukimateriaalia oppimisen tuen yhdenvertaisuuden vahvistamiseksi. Rehtorit korostivat myös tarvetta lisäresursseille, jotka kohdennettaisiin oppimisen tuen ja erityisopetuksen käytänteiden kehittämiseen.
Tutkijoiden mukaan oppimisen tuen kehittämisen tulee pohjautua lukion yhtenäisiin tavoitteisiin ja sitoutumiseen. Niin opetushenkilöstön kuin opiskelijoiden näkemysten huomioimisella on kehittämisessä tärkeä rooli.
– Oppimisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen eivät toteudu, jos opiskelija ei hae tukea oppimisen haasteisiin. Näin opiskelijoiden näkemykset ovat keskeisiä, kun pohditaan, kuinka oppimisen tuesta saadaan muokattua luonteva osa lukioiden toimintaa, muistuttaa yliopistotutkija Kaisa Pihlainen Itä-Suomen yliopistosta.
Oppimisen tuen toteuttaminen vaihtelee tällä hetkellä paljon lukioiden välillä. Monet lukiot ovat kehittäneet oppimisen tuen käytänteitä samalla kun osa lukioista vasta etsii toimivia ratkaisuja. Hankkeessa tehty tutkimus oppimisen tuen hyvistä käytänteistä pyrkii tukemaan erityisesti niitä lukioita, joissa käytänteitä ollaan rakentamassa.
Itä-Suomen yliopiston ja Åbo Akademin ”Yhdenvertaisen oppimisen tuen kehittäminen lukioissa” -tutkimushanke (2024–2025) järjestää loppuseminaarin 4.6.2025 Joensuun kampuksella ja etäyhteydellä. Hanketta rahoitti Kunnallisalan kehittämissäätiö. Tilaisuudessa julkaistaan hankkeessa tuotetun kirjan verkkoversio.
Julkaisun tiedot:
Pihlainen, K., Kujala, E., Svens-Liavåg, C., Turunen, I. & Ström, K. 2025. Yhdenvertainen oppimisen tuki lukiossa – Likvärdigt stöd för lärande i gymnasiet. Kunnallisalan kehittämissäätiön Tutkimusjulkaisu-sarjan julkaisu nro 125. https://kaks.fi/julkaisukategoriat/tutkimusjulkaisut/