Heli Peltola.

Linné-Akatemian tutkimussäätiö palkitsi professori Heli Peltolan pitkäjänteisestä metsänhoitoon liittyvästä tutkimustyöstä

Itä-Suomen yliopiston metsänhoitotieteen professori Heli Peltola on saanut Carola and Carl-Olof Ternryd -tunnustuspalkinnon tekemästään pitkäjänteisestä tieteellisestä tutkimustyöstä liittyen boreaalisten metsien hoitoon muuttuvassa ilmastossa. Palkinnossa huomioitiin erityisesti kestävän puuntuotannon ja riskien hallinnan sekä muuttuvaan ilmastoon sopeutumisen sekä sen hillitsemisen tutkimus. Heli Peltola on viimeisen 25 vuoden aikana julkaissut huomattavan määrän tutkimusartikkeleita arvostetuissa kansainvälisissä sarjoissa. Hänen tutkimustoimintansa liittyy suuressa määrin metsä- ja puuteknologian koulutukseen ja tutkimukseen Linné-yliopistossa.

Palkinnon kokonaisarvo on tänä vuonna miljoona Ruotsin kruunua. Siitä Heli Peltolalle myönnettiin henkilökohtaisena tunnustuksena 400 000 kruunua, ja loput 600 000 kruunua saa Linné-yliopiston metsä- ja puuteknologian laitos tutkimus- ja koulutusyhteistyön edistämiseen Peltolan tutkimusryhmän kanssa.

Carola and Carl-Olof Ternryd -palkinto jaetaan kahden vuoden välein. Palkinnon voi saada tunnustuksena erinomaisesta toiminnasta metsäsektorin koulutukseen, tutkimukseen tai kehitystyöhön liittyen. Palkinto myönnetään henkilöille, jotka ovat toiminnallaan merkittävästi tukeneet metsäteollisuuden toimintaympäristöä. Osa palkinnosta myönnetään yksittäiselle tutkijalle ja osa Linné-yliopiston teknologisen tiedekunnan laitokselle.

Palkinnon ovat aiemmin saaneet vuonna 2016 professori Holger Militz Göttingen yliopistosta ja vuonna 2018 tohtori Simon Aicher Stuttgartin yliopistosta.

Juhlaseremonia järjestetään myöhemmin Växjössä Ruotsissa.

Professori Heli Peltola, heli.peltola(at)uef.fi, p. 040 588 0005

Linnaeus Academy Research Foundation