Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Liisa Lilja on vuoden opiskelijaurheilija

Lukuvuoden 2017–18 opiskelijaurheilijaksi on valittu Kuopion alueen urheiluakatemian paratriathlonisti Liisa Lilja, joka voitti syksyllä 2017 paratriathlonin maailmanmestaruuden. Lilja opiskelee Itä-Suomen yliopistossa sosiaalityötä. Palkinnon myöntää vuosittain Suomen Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelma ja Urheilijoiden ammattienedistämissäätiö (URA).

Palkitsemisen kriteerinä oli opintojen menestyksekäs yhdistäminen huippu-urheilu-uraan. Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelman ja Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiön edustajien muodostama raati perusteli valintaa myös Liisan syksyllä 2017 voittamalla paratriathlonin maailmanmestaruudella, minkä myötä hänet palkittiin myös kansainvälisen triathlonliiton toimesta vuoden paratriathlonistina maailmassa. Lukuvuoden opiskelijaurheilijapalkinto on 1000 euron opiskelustipendi.

Palkinto myönnettiin valtakunnallisessa korkea-asteen kaksoisuraseminaarissa Turussa. Tilaisuuden järjestämisestä vastasi Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön urheiluakatemiaohjelma yhteistyössä Turun seudun urheiluakatemian ja Turun yliopiston kanssa. Seminaari oli samalla osa kansainvälistä opiskelijaurheilun teemapäivää (International Day of University Sport).

Tilaisuudessa nostettiin esille myös muita vuonna 2018 menestyneitä opiskelijaurheilijoita. Huomioitaviin kuului muun muassa Kuopion alueen urheiluakatemiaan kuuluva olympiasoutaja Joel Naukkarinen, joka sijoittui pronssille opiskelijoiden soudun MM-kilpailuissa Shanghaissa, Kiinassa elokuussa. Suomalaisurheilijat saavuttivat opiskelijoiden MM-kilpailuissa 2018 yhteensä 11 mitalia.

Kuopion alueen urheiluakatemia tukee urheilijoiden mahdollisuuksia kehittyä ja menestyä urheilijana, opiskella joustavasti valmentautumisen ohella ja siirtyä edelleen työelämään urheilu-uran aikana tai sen jälkeen. Urheiluakatemiassa huomioidaan opiskeluun, työllistymiseen ja muuhun elämänuraan liittyvät tarpeet kokonaisvaltaisesti osana urheilijan valmennusprosessia. Kuopion alueenurheiluakatemia tekee yhteistyötä alueen oppilaitosten, seurojen ja muiden asiantuntijatahojen kanssa ja on luomassa akatemiaurheilijoille mahdollisimman joustavia opintopolkuja valmentautumisen ohella.

Suomessa huippu-urheilijoiden kouluttautumisen ja urasuunnittelun valtakunnallisesta koordinaatiosta ja kehittämistyöstä vastaa Suomen Olympiakomitea yhteistyössä urheiluakatemioiden, muiden urheilujärjestöjen, oppilaitosten, opetusministeriön ja Opetus-hallituksen sekä tietysti urheilijoiden ja valmentajien kanssa. Huippu-urheilujärjestelmä haluaa kantaa vastuuta urheilijasta kokonaisvaltaisesti ja edistää urheilijoiden kouluttautumista ja työllistymistä urheilu-uran aikana ja sen jälkeen.