Virtuaalilaseja käyttävä henkilö

Liikesivistysrahastolta rahoitusta verkkokaupassa hyödynnettävien virtuaalisten ja aistinvaraisten teknologioiden tutkimiseen

Itä-Suomen yliopistossa ryhdytään tutkimaan, miten verkkokaupat voisivat tehokkaammin hyödyntää virtuaalisia ja aistinvaraisia teknologioita ja tarjota näin asiakkaille paremman asiakaskokemuksen verkko-ostamisessa. Tällaisia teknologioita ovat esimerkiksi käsineet, joiden avulla on mahdollista koskettaa tuotteita virtuaalimaailmassa sekä erilaiset näkö-, kuulo- ja kosketusaistia hyödyntävät verkkokaupan laajennukset. Liikesivistysrahasto myönsi Itä-Suomen yliopiston markkinoinnin professori Tommi Laukkasen johtamalle Fostering e-commerce with virtual technologies -tutkimushankkeelle 100 000 euron apurahan.

– Verkko-ostaminen kasvanut tasaisesti jo pidemmän aikaa, ja COVID-19 rajoitteiden alla yhä useampi kuluttaja on kokeillut muun muassa ruokatarvikkeiden ostamista verkkokaupasta. Verkkokaupassa ostaminen on kuitenkin aistillisesti rajoittuneempaa verrattuna perinteiseen kivijalkakauppaan. Tutkimuksemme selvittääkin, miten verkkokaupat voisivat hyödyntää virtuaalisia ja aistinvaraisia teknologioita ja kuinka tämän kaltaiset teknologiat vaikuttavat asiakkaan ostokäyttäytymiseen, Laukkanen kertoo.

Laukkasen lisäksi tutkimushankkeessa ovat mukana tutkijatohtori Heli Hallikainen sekä nuorempi tutkija Nino Ruusunen.

Apurahat jaettiin 26.11.2020. Monivuotisia tutkimusryhmäapurahoja jaettiin nyt toista kertaa Liikesivistysrahaston historiassa. Tänä vuonna tutkimusryhmäapurahoja sai kaikkiaan 15 eri tutkimusryhmää ja niitä jaettiin yhteensä 1,17 miljoonaa euroa. Kokonaisuudessaan Liikesivistysrahasto jakoi rahoitusta 4,4 miljoonan euron edestä yhteensä 291 hakijalle ja hankkeelle.

Tommi Laukkanen, puh. 050 438 7423, tommi.laukkanen(at)uef.fi