Korjattua Lentoon-teosta asennetaan paikalleen Savilahteen.

Lentoon-teos nousee peruskorjattuna Kuopion Savilahden kampusalueelle

Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampusalueen maamerkki, Markku Viitasalon suunnittelema Lentoon-teos asennetaan takaisin entiselle paikalleen Savilahteen elokuun aikana.

Vuonna 1982 Studentia-rakennuksen edustalle, Savilahden järven päälle asennettu teos kallistui alkuvuodesta 2020, kun teoksen ankkuriköysi katkesi. Teos siirrettiin tuolloin peruskorjattavaksi. Korjaustöissä taideteoksen ulkonäkö ja olemus ovat säilyneet ennallaan. Jatkossa teoksen valaistuksen väriä voidaan säätää esimerkiksi tapahtumien yhteydessä. Tavoite on, että teos pysyy seuraavat 50 vuotta paikallaan ilman merkittäviä huoltotoimenpiteitä.

– Olemme todella iloisia, että tämä yliopistolle ja koko ympäristölle merkittävä taideteos saadaan palautumaan alkuperäiselle paikalleen. Se on jo vuosikymmeniä ollut osaltaan luomassa kampusalueen identiteettiä. Korjaustoimien jälkeen varmistamme sen, että se ilahduttaa pitkään myös tulevia polvia, Itä-Suomen yliopiston hallintojohtaja Tuomo Meriläinen toteaa.

Lentoon-teoksen peruskorjauksen suunnittelusta ja palauttamisesta näkyviltä osin entiselleen sekä uudelleenasentamisesta on vastannut Reittitiimi Oy. Taideteoksen ruostumattomasta teräksestä tehdyt osat puhdistettiin ja kunnostettiin alkuperäiseen asuunsa osin Kuopiossa ja osin Pirkanmaalla.

– Taideteoksen peruskorjaus oli haasteellinen mutta mielenkiintoinen kokonaisuus. Piiloon veden alle jäävä kelluva perustus suunniteltiin ja rakennettiin kokonaan uudelleen. Perustus on nyt kokonaan terästä ilman vettyviä polystyreenikellukkeita. Teräsperustus on myös kokonaisuudessaan tehokkaasti kierrätettävissä olevaa materiaalia ja näissä olosuhteissa lähes ikuista, kertoo Reittitiimin toimitusjohtaja Tapio Sarkola.

Teoksen uudelleenkokoamisessa käytetään hyväksi alkuperäisestä teoksesta saatuja valokuvia ja vaurion jälkeisen purkamisen yhteydessä tehtyjä piirroksia. Teos asennetaan entiselle paikalleen viimeistään 16.8. alkavalla viikolla.

Johtava kiinteistöpäällikkö Tarja Harjula, Itä-Suomen yliopisto, tarja.harjula@uef.fi, p. 050 331 0736

Hallintojohtaja Tuomo Meriläinen, Itä-Suomen yliopisto, tuomo.merilainen@uef.fi, p. 040 355 2299

Toimitusjohtaja Tapio Sarkola, Reittitiimi Oy, tapio.sarkola@reittitiimi.fi, p. 0400 235 097