UEF liput lipputangoissa

Kyynelkanavat-hanke tarkastelee nykypäivän itkuvirsiä

• Minna Piipponen, Alicja Fajfer

Karjalan tutkimuslaitoksen tutkija, etnomusikologian dosentti, FT Elina Hytönen-Ng:lle ja työryhmälle on myönnetty Koneen Säätiön 399 100 euron rahoitus kolmivuotiseen hankkeeseen nimeltään Kyynelkanavat.

Hankkeessa tarkastellaan tieteen ja taiteen keinoin itkuvirsien jatkumoa ja roolia suomalaisessa modernissa yhteiskunnassa. Minkälaisiin tarpeisiin itkuvirret ja äänellä itkeminen nykymaailmassa vastaavat? Itkuperinnettä lähestytään niin tunteen, ilmaisun, kokemuksen kuin sille annettujen merkitysten kautta. Hankkeessa työskentelee kolme taiteilija-tutkija-työparia, joiden näkökulmat aiheeseen ovat kehollisesti koettu itku, ortodoksisen perinteen ja kansanperinteen rinnakkaisuus nykyitkijällä sekä nykyitkun moninaisuus, yhteisöllisyys ja tunteet.

Hankkeen taitelijat Emilia Kallonen, Liisa Matveinen ja Emmi Kuittinen ovat itkuvirsiperinteeseen erikoistuneita muusikoita. Tutkijat tulevat itkuvirsien ääreen eri tieteenaloilta: Elina Hytönen-Ng (KTL) on musiikilliseen kokemuksellisuuteen erikoistunut etnomusikologi, Riikka Patrikainen (Teologian osasto, Humanistinen osasto, UEF) rituaalisuuteen perehtynyt ortodoksinen kirkkomuusikko ja kulttuurintutkija sekä Viliina Silvonen (Helsingin yliopisto) arkistoaineistojen itkuvirsiin ja kulttuurisiin merkityksiin syventynyt folkloristi. Tutkimuksen lisäksi hanke tuottaa myös yleisölle avoimia tapahtumia: seminaareja, yleisöä osallistavia työpajoja sekä taiteellisia esityksiä.

Lisätietoja: elina.hytonen-ng(at)uef.fi ja https://koneensaatio.fi/pysahdy-kuuntelemaan-saation-uusia-apurahansaajia/

Lyhyt videoesittely