UEF liput lipputangoissa

Kuva korkeasti koulutettujen kansainvälisestä liikkuvuudesta tarkentuu

Korkeasti koulutettujen omaehtoinen maastamuutto lisääntyy maailmanlaajuisesti. Juuri julkaistu kirja piirtää aiempaa tarkemman kuvan heidän liikkuvuutensa muodoista ja motiiveista. Uramahdollisuuksien ohella omaehtoiseen liikkuvuuteen innostavat korkeasti koulutettujen omat sosiaaliset ulottuvuudet sekä sisäinen ja ulkoinen motivaatio. Liikkuvuus suuntautuu myös useille eri alueille ja monet korkeasti koulutetut muuttavat useamman kerran.

Kohdemaan kielen ja tapojen oppiminen sekä vieraanvarainen ilmapiiri ovat kirjan tapaustutkimusten perusteella keskeisiä korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien positiivisten kokemusten muodostumisessa.

– Maahanmuuttopolitiikkaa tulisi kaikilla tasoilla suunnitella kokonaisvaltaisemmin, jotta pystytään houkuttelemaan erityisesti korkeasti koulutettuja ja estämään aivovuotoa, sillä he ovat tietoisia mahdollisuuksista, joita on tarjolla muualla heille ja heidän perheilleen, tutkija Driss Habti Itä-Suomen yliopistosta sanoo.

Teoksessa keskitytään erityisesti Suomeen tulevien korkeakoulutettujen ja täältä lähtevien suomalaisten ammatillisiin ja henkilökohtaisiin intresseihin, osaamisen kehittymiseen sekä uratavoitteisiin.

– Keskeinen kysymys on, voisivatko Pohjoismaat olla uramahdollisuuksien ja hyvin toimivien instituutioiden näkökulmasta muita houkuttelevampia sekä mikä erityisesti tekee tietyistä maista houkuttelevia.

Esimerkiksi Suomessa tarvittaisiin avoimempaa ja joustavampaa sääntelyä korkeasti koulutettujen houkuttelemiseksi.

Teoksen tekijät myös haastavat perinteisen etelästä-pohjoiseen-käsityksen liikkuvuudesta ja puhuvat uudenlaisesta liikkuvuuden käänteestä, jossa korkeasti koulutettujen maahanmuutto ja maastamuutto eivät ole yhdensuuntaisia. Vertaileva tutkimus avaa uusia näkökulmia siihen, millaista korkeasti koulutettujen liikkuvuus ja sen vaikutukset ovat eri maissa ja miten valtiot ovat sitoutuneet globaaliin talouteen. Lisäksi teos tuo uudenlaista ymmärrystä siitä, miten tehokkaita eri maiden politiikkatoimet ovat korkeasti koulutettujen houkuttelemiseksi ja sitouttamiseksi.

Springer-kustantamon julkaiseman Global Mobility of Highly Skilled People. Multidisciplinary Perspectives on Self-initiated Expatriation -teoksen ovat toimittaneet tutkija Driss Habti Itä-Suomen yliopistosta ja tutkijatohtori Maria Elo Turun yliopistosta.

Global Mobility of Highly Skilled People. Multidisciplinary Perspectives on Self-initiated Expatriation. Habti, Driss and Elo, Maria (eds). Springer (2018). Doi 10.1007/978-3-319-95056-3.

Lisätietoja: Driss Habti, puh. 045 228 5500, driss.habti(at)uef.fi

Avainsanat