UEF-tunnus.

Kuopion Seudun Hengityssäätiöltä apurahoja Itä-Suomen yliopistoon

Kuopion Seudun Hengityssäätiö on myöntänyt Itä-Suomen yliopiston tutkijoille ja tutkimusryhmille apurahoja kaikkiaan yli 90 000 euroa. Apurahansaajat julkistettiin 19.4.2022.

Professori Heikki Koskela tutkimusryhmineen sai 33 253 euron apurahan tutkimukseen, jossa selvitetään mannitolin aiheuttaman yskävasteen viitearvot.

Nuorempi tutkija Purbanka Pahari sai 18 000 euroa väitöstutkimukseen, jonka aiheena on uniapneaan liittyvä päiväaikainen väsymys ja vireystilan lasku.

Erikoislääkäri Jenni Mäki sai 16 000 euroa väitöstutkimukseen, jossa tarkastellaan koirakodin mikrobiomin vaikutusta varhaislapsuuden ylähengitystieinfektioihin.

LL Timo Eronen sai 15 000 euroa väitöstutkimukseen, jonka aiheena on rasituksen aikaisten hengitysoireiden fysiologisten muutosten arviointi.

Proviisori Laura Mussalo sai 8000 euron apurahan väitöstutkimukseen ”Nenän hajuepiteelin merkitys Alzheimerin taudissa – ilmansaasteiden portti aivoihin?”.

Tutkijoiden yhteystiedot UEF Connect-palvelusta