Neljä henkilöä neuvottelee pöydän äärellä aulatilassa.

KTM, FM Iina Mustakallio, väitös 22.3.2024: Avoin strategia kietoo organisaation identiteetin strategiapuheeseen

Innovaatiojohtamisen alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa Kuopion kampuksella. Väitöstilaisuutta voi seurata verkossa.

Mikä on väitöstutkimuksesi aihe, ja miksi aihepiiriä on tärkeää tutkia?

Tutkin avointa strategiatyöskentelyä organisaatiossa, jossa koko organisaatio osallistui strategiatyöhön. Strategiatyö on perinteisesti nähty ylimmän johdon tehtävänä, mutta erityisesti asiantuntijaorganisaatioissa on alettu toteuttaa avointa ja osallistavaa strategiatyötä avartamaan liiketoimintamahdollisuuksien huomaamista. Avoin strategia on jatkuva vuorovaikutteinen prosessi, jossa haetaan erilaisia näkökantoja asiantuntijaorganisaation tavoitteisiin, toimintatapoihin ja toimintaympäristöön.

Aihetta on tärkeä tutkia, koska nopeasti muuttuvassa kilpailuympäristössä tarvitaan uudenlaisia strategiatyön käytäntöjä, jotka vahvistavat organisaation kilpailukykyä ja lisäävät asiantuntijatyöntekijöiden sitoutumista organisaatioon. Ymmärrys strategian kietoutumisesta toiminnan perimmäiseen olemukseen ja organisaation käsitykseen itsestään monipuolistaa strategista ajattelua ja strategiakeskustelua.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tulokset tai havainnot?

Avoin strategia on kehkeytyvä, dynaaminen, keskusteleva ja vuorovaikutteinen prosessi, kun kaikki organisaation jäsenet osallistuvat strategiatyöhön. Strategiatyöskentelyn sisältö liittyy osallistujien päivittäiseen omaan käytännön tekemiseen ja työskentelytavat ovat joustavia. Näin osallistujien omat kokemukset ja tulkinnat organisaatiosta, toimintaympäristöstä, omasta työstä ja tulevaisuuden odotuksista tulevat osaksi strategiapuhetta. Tutkimukseni osoittaa, että avoin strategiatyöskentely on toimintatapa, joka sitoo käsityksen organisaation identiteetistä strategiapuheeseen. Esittelen tutkimukseni tuloksena viitekehyksen, joka kuvaa kommunikatiivista avointa strategiatyötä ja organisaation identiteetin rakentamista. Tutkimukseni tuo uutta tietoa strategisen johtamisen ja kommunikaation tutkimusalueille.

Miten väitöstutkimuksesi tuloksia voidaan hyödyntää käytännössä?

Väitöstutkimukseni tuloksia voidaan hyödyntää modernin avoimen strategiaprosessin luomisessa. Strategiatyöhön osallistuminen parantaa sitoutumista ja hallinnan tunnetta omaan työhön ja mahdollistaa asiantuntijatyöntekijän osaamisen laajentamisen suurempaan kontekstiin kuin välittömään omaan työhön. Työn merkityksellisyyden kokeminen on tärkeää erityisesti nuorille työntekijöille. Tutkimukseni tuloksia voivat hyödyntää sekä yksityisellä että julkisella sektorilla toimivat suuret ja pienet organisaatiot. Strategiakeskustelun avaaminen niin, että monenlaiset näkökulmat pääsevät esiin vahvistaa organisaation identiteettiä, kilpailukykyä markkinoilla ja koko organisaation strategista osaamista.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tutkimusmenetelmät ja -aineistot?

Tutkimukseni on pitkittäinen tapaustutkimus yhden organisaation strategiatyöstä. Keräsin etnografisen tutkimusaineiston vuosina 2016–2019 ja toteutin tulkitsevan laadullisen analyysin. Tutkimusaineisto koostuu strategiatyöpajojen ja kuukausittaisten strategiakokousten muistiinpanoista ja nauhoituksista sekä strategiaprosessiin osallistuneiden johtajien ja asiantuntijatyöntekijöiden haastatteluista. Käytin aineiston analyysissä prosessitutkimuksen, sisällönanalyysin ja teemoittelun menetelmiä sekä tekstiotteiden kommunikaatioanalyysiä ja teoriaohjautuvaa analyysiä avoimen strategiatyöskentelyn erityispiirteistä. Analyysin myötä tuotin rikkaan kuvauksen avoimen strategian ja organisaation identiteetin yhteen kietoutumisesta asiantuntijaorganisaatiossa.

KTM, FM Iina Mustakallion innovaatiojohtamisen alaan kuuluva väitöskirja Open strategy through interconnectedness of strategy and organisational identity tarkastetaan yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa 22.3.2024 klo 12 alkaen. Vastaväittäjänä toimii professori Vesa Puhakka Oulun yliopistosta ja kustoksena professori Hanna Lehtimäki Itä-Suomen yliopistosta. Väitöstilaisuuden kieli on suomi, ja tilaisuutta voi seurata verkon kautta.

Itä-Suomen yliopiston viestintäpalvelut, vaitos@uef.fi